Unisports väg mot en gemensam datastruktur

13 nov, 2020

Komplexa strukturer och varierande säljprocesser blev utmaningen för Unisport i takt med stor tillväxt och förvärv av företag i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Nederländerna. Målet var att hitta en gemensam datastruktur för hela verksamheten. Marika Launonen, IT-chef på Unisport, berättar om deras resa mot en enhetlig datastruktur. 

Varför valde ni Microsoft som leverantör för flera av era system?
Microsoft har en bra portfölj för medelstora internationella företag med olika språkversioner och tillägg. Detta gör det möjligt för oss att bygga vanliga processer över länder utan att behöva skräddarsy lösningar. Vi har Business Central för ERP, Customer Engagement för CRM och Power BI för BI samt O365 för slutanvändartjänster.

 

Vad skulle du säga är de största fördelarna med att ha samma leverantör för flera olika system?
Jag skulle säga att det ger en fördjupad kunskap om våra affärsprocesser, förtroende och att det är ett smidigt sätt att arbeta på. Vi från Unisport uppskattar också att arbeta med Releye-anställda eftersom de är väldigt handlingskraftiga.

 

Varför valde ni Releye som implementeringspartner?
Releye rekommenderades av vår nuvarande Navision-leverantör och baserat på mycket god erfarenhet valde vi även Releye som vår BI-partner.

 

Vilka skillnader har du och dina kollegor märkt sedan systemet kom på plats?
CE / CRM har implementerats som ett verktyg för att stödja vår gemensamma Sales Excellence-process och den lanserades framgångsrikt till vår svenska organisation. CE har ökat synligheten för all försäljningsinformation, särskilt möjligheter, och tillhandahållit ett verktyg för processutförande på ett mycket professionellt sätt.

 

Ni arbetar i flera nordiska länder såväl som i Storbritannien. Hur har lanseringen av försäljningsstöd sett ut i dina olika länder?
Vi har kunnat dela information mellan länder om hur man bäst använder det nya systemet. Releye har också varit väldigt bra på att förstå skillnaderna mellan varje land. CE har gjort det möjligt för våra säljare att arbeta på ett gemensamt sätt.

 

BI-projektet pågår fortfarande men kan du kort beskriva er målbild? Vad vill ni uppnå?

Vårt mål är att ha ett Unisport-datalager och Power BI som verktyg för standard- och ad hoc-rapportering. Inledningsvis använder vi Unisport interna data och sedan har vi möjlighet att utvidga räckvidden senare för att även inkludera externa källor för att berika informationen. Ett datawarehouse kommer att tillhandahålla den enda källan för Business Intelligence-sanning. Det är också enkelt att lära sig att använda.

Läs hela kundcaset här 

Unisport

Den nya säljprocessen i Dynamics säkerställer att kundresan blir effektiv

Inspireras och läs mer

Så fungerar Salesforce Sales Cloud

Så fungerar Salesforce Sales Cloud

Salesforce Sales Cloud används av stora företag som Amazon, Coca Cola, Spotify och American Express, men är lika omtyckt av de små. Sales Cloud är prisat och älskat av säljorganisationer världen över. Men hur fungerar det egentligen? Och vad är fördelarna? Vi möts...

läs mer
Dynamics SA Connector öppnar en mängd nya dörrar

Dynamics SA Connector öppnar en mängd nya dörrar

Nu kan du automatisera en mängd nya processer i Microsoft Dynamics 365, utan någon ytterligare utveckling. Med Dynamics SA Connector kan du koppla upp en fullskalig automatiseringsmjukvara mot Dynamics 365. Den generiska kopplingen öppnar en mängd nya...

läs mer
10 favoriter från Salesforce release Winter ’21

10 favoriter från Salesforce release Winter ’21

Vintern närmar sig och ett tydligt tecken på att vi går mot en kallare årstid är att Salesforce release Winter ’21 släpptes i helgen. I denna release kan vi bland annat ta del av dynamiska formulär, förbättrade flöden och snyggare vyer. Liksom vårens och sommarens...

läs mer
Share This