8 november 2019

Om två veckor kommer två av våra duktiga medarbetare, Elin Lawson och Mikhail Bogunov, lämna kontoret och åka hela vägen över Atlanten för att delta på Dreamforce, i San Francisco. En stor konferens som Salesforce arrangerar varje år för att inspirera och dela de senaste nyheterna plattformen har att erbjuda. Vi har pratat med Elin och Mike om deras förväntingar inför denna spännande resa!

Vad är Dreamforce?

 – Dreamforce är en Salesforce-konferens för alla kunder, partners och potentiella kunder med en massainspirerande sessioner, workshops, föreläsningar, mässor och mycket mer. Dreamforce äger rum i San Francisco mellan den 19 och 22 november och under dessa dagar är det runt 200 000 – 250 000 personer som besöker San Francisco för att delta på konferensen. Med andra ord kan man säga att hela staden förvandlas till ett stort Salesforce-event, berättar Elin.

Varför anordnas Dreamforce?

 – För att dela erfarenheter kring hur man använder Salesforce-plattformen på bästa sätt och vilka nya funktioner som kommer härnäst. Men framför att skulle jag nog vilja säga att konferensen anordnas för att sälja in plattformen till företag som går i tankarna om att köpa lösningar från Salesforce, men också för att sälja in nya delar av plattformen till befintliga kunder som till exempel  redan har Salesforce för sälj, men inte för marknad. Salesforce vill att deras kunder ska köpa fler lösningar för att få en samlad bild av kunden i ”Salesforce Customer 360 platform” – vilket innebär att du använder Salesforce lösningar för alla delar i hela kundresan, säger Elin.

Kan ni berätta, vad kommer ni att göra på Dreamforce?

 – Det är första gången som jag deltar på Dreamforce, så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Men jag hoppas att jag får gå på intressanta föreläsningar och workshops som gör att jag får kunskap om nya funktioner och om hur plattformen kommer att utvecklas inom den närmsta framtiden, samt vilka möjligheter som finns runt omkring plattformen, berättar Mike och fortsätter:

 – Jag hoppas även på att få nätverka med andra Salesforce-partners för att höra hur de jobbar med sina lösningar och vilka problem eller utmaningar som de har mött. Det tycker jag brukar vara väldigt givande och lärorikt.

Om man besöker Dreamforce för första gången, finns det något speciellt som man bör tänka på?

 – Eftersom det är runt 2700 olika sessioner under den här veckan, så är det viktigt att planera och bestämma vilka som du vill gå på. Jag kommer till exempel fokusera på roadmap sessioner för att få en fördjupad kunskap om vad Salesforce satsar på att utveckla framöver i deras olika produkter, säger Elin.

Vad är det för typ av företag som kommer att delta på Dreamforce? 

 – Det är nog väldigt blandat, det brukar vara det på såna här event. Det kommer vara företag som är intresserade av Salesforce-plattformen samt befintliga kunder och partners, berättar Mike.

Hur kan en vanlig dag på Dreamforce se ut? Och kan ni berätta vad har hänt under tidigare år?

 – Du går väldigt mycket och ganska långt mellan de olika sessionerna som är utspridda över hela San Francisco downtown, så det gäller att planera sin tid. Tidiagre år har det varit högt uppsatta pesoner som till exemepl AL Gore (f.d. vicepresident i USA) som haft inspirationsföreläsingar. Och om du vill gå på en sådan föreläsning –  Ja, då måste du lägga en timme eller mer på att stå i kö. Tänk på att planera din tid, men du ska inte heller maxa din kalender med sessioner. För du kommer hitta mycket intressanta sessioner på plats som du tidigare inte tänkt på, säger Elin.

Kommer ni att gå runt tillsammans? Eller kommer ni att gå runt själva?

 – Vi kommer nog att gå runt en del tillsammans, men även en del på tu man hand, säger Mike medan Elin fortsätter:  

 – Ja, det är viktigt att vi båda känner att vi får gå på de sessioner som intresserar oss. Men jag tänker att vi ska gå på öppningsceremonin och större sessioner tillsammans, och sen såklart mötas upp på mässor och för luncher!

Hur ser era förväntningar ut på den här upplevelsen, om man bortser från all kunskap ni kommer få?

 – Jag ser framemot roliga events på kvällarna, äta god mat och träffa intressanta människor. Den största utmaningen kommer däremot att vara att hålla sig vaken om kvällarna. Tidskillanden kan bli tuff, säger Elin med ett skratt.  

Om ni får nämna tre saker ni hoppas att få med er från denna upplevelse, vad skulle det vara?

 – Inspiration, kunskap om kommande lösningar och best practice-exempel, säger Mike.  


Vill du veta mer om Salesforce-plattformen? Kontakta oss!

Förnamn*
Efternamn*
Email*
Telefon
Företag
Meddelande
Jag godkänner att Releye sparar mina uppgifter i enlighet med nedan text