11 juni 2019

Nu är vi live med ännu ett Salesforce-projekt! Vi på Releye har hjälpt Hissen AB att implementera Salesforce som CRM-plattform för att förbättra hanteringen av inkommande ärenden och effektivisera det dagliga arbetet för deras tekniker. Vi har träffat Kristian Olaussson från Hissen AB som berättar om vårt gemensamma projekt.

 

Beställare:

Kristian Olausson
31 år
Projektledare för införandet av Salesforce på Hissen AB 

Vad gör du på Hissen AB? Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

 – Jag arbetar med att optimera verksamheten och kontinuerligt förbättrar vårt erbjudandet mot kund.

Vad gör Hissen AB?

 – Vi utför service, felsökning, reparation och modernisering på hissar i stor-Stockholm. Idag har vi cirka 3 500 hissar som våra tekniker dagligen utför underhållsarbete på.

Hur upplever du samarbetet med oss på Releye?

 – Det har fungerat väldigt bra. Vi har börjat hitta en tydlig struktur på vårt samarbete, såhär en månad in i projektet. Vi har bra samarbetsytor, smidiga metoder för att dela dokument och en tydlig plan för hur vi jobbar i de olika stegen inför införandet av Salesforce. Tidsplanen är ganska tight, så vi har en väldigt bra dialog om vad som ska vara i scope och vad som ska vara utanför scopet. Jag tycker att vi gör en hel del bra och gemensamma prioriteringar i det här projektet! 

Releyes konsulter, Jenny och Lotta, är fantastiska och det känns verkligen som att vi jobbar i ett sammansvetsat team.

Kan du berätta lite om projektet? Vad är det som vi på Releye hjälper er att implementera?

 – Ni hjälper oss att implementera Salesforce som nytt CRM-system. Vi har tidigare haft ett system som heter WinServ, som vi vill byta ut. Salesforce ska hjälpa oss att hantera all information som kommer in till Hissen, det vill säga alla samtal, alla mail, alla leads och säljprojekt. Och därefter skapa arbetsordrar för våra tekniker att utför på plats, sen ska den informationen skickas över till Visma för att vi ska kunda fakturera på ett smidigare sätt.

Varför föll valet på Salesforce?

 – Vi utvärderade olika system, och när vi utvärderade Salesforce så kändes valet självklart. Salesforce har en storbolagsanda och idag har de många stora kunder, men från början så kommer de från en småbolagsanda. Och det gör att de kan erbjuda företag hela spannet däremellan. Det passar oss väldigt bra strukturmässigt eftersom vi kan ta del av hur de stora bolagen jobbar och utvecklar tillsammans med Salesforce.
Sen är en stor anledning att lösningen är lätt att anpassa för en administratör, det vill säga att vi inte behöver anpassa utan att vi kan konfigurera själva. Det betyder att vi inte måste köpa för många konsulttimmar om vi lär oss systemet själva. Om vi inte gör det så måste vi såklart köpa konsulttid. Men vi har ett val – vill vi ha kompetensen internt eller vill köpa den? Det valet har vi inte haft tidigare, säger Kristian och fortsättter: 

Priset var också en avgörande faktor till varför vi valde Salesforce, det är ett väldigt prisvärt system med tanke på vad man får. Att systemet skulle ha ett trevligt gränssnitt och vara webb-baserat var också något som stod högt upp på önskelistan innan valet föll på Salesforce. Vi är supernöjda med vårt val!

Vilka förväntningar har ni på det här projektet? Hur tror du att det nya systemet kommer påverka er verksamhet?

 – Jag tror aldrig att ett IT-projekt kan förändra en verksamhet. Det är upp till oss att nu realisera det som vi har sagt att vi vill göra – men då handlar det om något helt annat än systemet i sig. Systemet i sig kan göra en massa saker och vi kan göra en massa saker med systemet. Men om vi inte får våra medarbetare att arbeta på det sättet som vi nu har tänkt, så spelar det ingen roll vilket system vi använder. Jag hoppas att vi får ut en massa nya funtioner som hjälper oss att förbättra våra gamla arbetssätt och hämta information på ett nytt sätt, som gör att vi kan ta actions på vissa saker. Det är där som vi ska hämta hem effekten av Salesforce.

Innan ni betämde er för att ta hjälp från oss på Releye – tittade ni på fler Salesforce-partners då?

 – Nej, det gjorde vi faktiskt inte. Vi började prata med er eftersom ni kan erbjuda lösningar från flera olika plattformar som Salesforce, Microsoft och Sweet. Det känns bekvämt när en leverantör kan erbjuda flera olika system att välja bland. Och till skillnad från många andra leverantörer så upplever jag Releye som väldigt ungt, piggt och ambitiöst företag.


Är du nyfiken på Salesforce som CRM-plattform? Kontaka oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Förnamn*
Efternamn*
Email*
Telefon
Företag
Meddelande
Jag godkänner att Releye sparar mina uppgifter i enlighet med nedan text