Microsoft 365 Copilot: 5 roller din AI-assistent kommer inta

AI har tagit världen med storm och det råder inga tvivel om att den kommer förändra sättet vi lever, arbetar och tänker på. Nyligen lanserade Microsoft sitt nya AI-drivna verktyg, Microsoft 365 Copilot (ännu bara till en begränsad grupp), som är designat för att hjälpa Microsofts användare att bli mer produktiva. Vi har djupdykt i framtidens hjälpreda och identifierat fem roller som Microsofts 365 Copilot kommer kunna inta för att underlätta ditt arbete. 

 

1. Analytikern

Nu är det inte bara Excel-entusiasten som kan skriva långa formler och göra komplicerade uträkningar. Med Copilot kan du enkelt analysera data i Excel samtidigt som du får förslag på vilka grafer eller tabeller som passar bäst för att visualisera datan. AI-assistenten identifierar även trender och mönster i din data.

2. Kreatören

Microsoft 365 Copilot omvandlar dina skriftliga dokument till presentationer i Powerpoint med talarnoteringar och källhänvisningar. Dessutom kan du få hjälp med att korta ned långa presentationer, lägga in bilder, justera layouter och omformatera text. Enligt Microsofts pressvisning använder en genomsnittlig Powerpoint-användare endast 10 procent av verktygets fulla potential. Med Copilot kommer många fler funktioner användas.

3. Kommunikatören

Microsoft 365 Copilot förbättrar din kommunikation genom att ge förslag på hur du kan formulera dina e-postmeddelanden, rapporter eller andra affärsdokument för att nå fram bättre till din målgrupp. Du kan också få feedback på grammatik, tonalitet och stil för att säkerställa att dina meddelanden är tydliga och professionella. Genom att fungera som en virtuell skrivcoach kan Copilot hjälpa dig att förbättra din skrivförmåga och kommunicera mer effektivt i arbetslivet.


Microsoft 365 Copilot hjälper dig att ta fram ett skrftligt förslag från mötesanteckningarna.

4. Rådgivaren

Tack vare AI och maskininlärning kan Copilot ge rekommendationer baserat på dina tidigare beteenden. Copilot kan tillexempel förenkla ditt arbetsflöde genom att automatisera uppgifter och ge förslag på hur du kan använda andra typer av verktyg.

5. Organisatören

Tiden för ordning och reda här är. Copilot är en noggrann organisatör som kan hantera och organisera dina arbetsuppgifter. AI-assistenten hjälper dig bland annat att boka mötestider, skapa att göra-listor och lägga in påminnelser. Du kan också få hjälp att organisera diskussionspunkter, sammanfatta viktiga åtgärder och hålla koll på deadlines och prioriteringar.

”Jag använder AI och ChatGPT i mitt dagliga arbete och uppmuntrar mina kollegor att använda det också. Det avlastar, underlättar och effektiviserar min vardag något enormt och hjälper mig med alltifrån att ta fram en första draft för att skriva ett tal, till att korrekturläsa en text och spåna idéer kring nya strategier eller arbetssätt. Det är däremot viktigt att inte populera AI med känsliga eller kundspecifika data. Jag ser verkligen fram emot att börja använda Copilot i mitt dagliga arbete.”

– Charlotte Magne, VD på Releye

Microsoft 365 Copilot drivs av OpenAI:s GPT-4 modell och testas för närvarande av en begränsad grupp. AI-assistenten förväntas att släppas brett under året. Läs mer om Copilot på news.microsoft.com