Banker som skrotat manuellt pappersarbete – så blev effekterna

Att vara kund hos en bank innebär ofta många ansökningar och avtal som ska fyllas i och undertecknas, medgivanden ska godkännas och blanketter lämnas inDet är en mängd information och dokumentation som ska hanteras. Många gånger krävs signering med analog underskrift som returneras per brev. Processerna tar ofta orimligt lång tid och det är inte ovanligt att kunden tröttnar och avbryter processen. 

För bankerna innebär pappershanteringen omständlig och kostsam administration. Dessutom kräver ofta tillägg av nya, eller ändringar i befintliga blanketter, stora resurser som tar lång tid. Det finns också en mängd strikta lagar och regelverk som styr hur uppgifter och information ska hanteras. Bankens ansökningsblanketter, avtalsdokument och villkorsbilagor måste naturligtvis följa dessa regelverk, men också vara utformade på ett sätt som gör det enkelt för kunden att lämna in sina uppgifter och signera sina dokument. En annan vanlig utmaning i dessa bolag är att verksamheten är beroende av sin IT-avdelning för att kunna utveckla sina tjänster och produkter.

 Vi ser samma situation hos många bolag som verkar inom bank, finans och försäkring. Därför har vi tagit fram en standardiserad process som hjälper bolag inom dessa branscher att snabbt och enkelt effektivisera sin hantering av avtal, ändringar, ansökningar och liknande. Men vilka effekter kan man uppnå genom att implementera en automatiserad process med digitala blanketter och signering? Här är ett par exempel från två av våra kunder:

Nordnet – konverteringsgraden har gått från 30% till 75%

Nordnet har precis som alla andra banker och finansbolag, en mängd olika ansökningsblanketter, avtalsdokument och villkorsbilagor som ska hanteras. Med befintlig lösning innebar det en mycket tidskrävande process för att digitalisera en blankett eller genomföra nya initiativ. Kunden behövde dessutom, efter att de fyllt i ett formulär, skriva ut det, skriva under och sedan skicka in det med vanlig post för att få ett godkännande. Det var en långsam process som innebar många manuella steg och som i många fall blev ett hinder för kunden. Detta innebar också att Nordnet var beroende av dyr intern administration, som ökade i takt med att fler ansökningar och handlingar kom in.