6 tecken på att det är dags att byta CRM-system

Det är lätt att vänja sig vid ett krångligt och ineffektivt system. Men hur vet du egentligen att det är dags att byta CRM-system? Här är sex tydliga tecken på att det är dags att säga hejdå till ditt nuvarande CRM-system och välkomna ett nytt. 

1. Du saknar stöd för uppföljning och coaching

Din verksamhet har större chans att växa när medarbetarna får rätt förutsättningar för att utvecklas. Ett system som har stöd för uppföljning och coaching gör att du kan följa dina medarbetares prestation och hjälpa dem att nå sina mål.

1. Du saknar stöd för uppföljning och coaching

Din verksamhet har större chans att växa när medarbetarna får rätt förutsättningar för att utvecklas. Ett system som har stöd för uppföljning och coaching gör att du kan följa dina medarbetares prestation och hjälpa dem att nå sina mål. 

2. Dina medarbetare vill inte jobba i lösningen

Tycker dina medarbetare att systemet är svårt att arbeta i? Ett system som har komplicerade funktioner och ett lågt användande leder många gånger till att medarbetarna slutar använda lösningen. Fundera på vilka behov dina medarbetare har, vilka processer systemet ska stötta och kanske viktigast och vad ni vill kunna följa upp. Designa lösningen där efter.

3. Ditt CRM-system stödjer inte dina medarbetares arbetssituation

Idag är vi många som arbetar på spång och därför är det viktigt att våra arbetsverktyg stödjer mobila enheter. Om ditt CRM-system inte är anpassat för mobila enheter kan det bli ett onödigt hinder för dina medarbetare.

4. Din lösning är för manuell

Behöver du göra många manuella steg i ert nuvarande system? En vanlig anledning till att man inte vill jobba i CRM-systemet är att det är för mycket information som ska läggas till på för många ställen. Då kan det vara läge att byta CRM-system. Leta efter en lösning som har stöd för automatiserade processer och som faktiskt bidrar till högre effektivitet.

5. Du vet inte var kunden befinner sig i leadsprocessen

Tappar du prospekt och leads i ditt nuvarande CRM-system? För att undvika detta behöver du ha en CRM-lösning som ger dig en översikt av leads oavsett vilken kanal de kom in från och som ger dig möjlighet att jobba med att bearbeta dessa automatiskt och eller av säljare.

6. Du saknar en överblick av kunden

Även om det är en gammal sanning att vilja ha en 360-graders bild av kunden så är den minst lika relevant idag. Idag kommunicerar vi med våra kunder i fler kanaler och ditt CRM-system behöver ha stöd för att samla ihop all informationen på samma ställe. Utan överblicken finns det risk att sälj, marknad och kundservice jobbar i silos och att kundens upplevelse av företaget inte blir vad den skulle ha kunnat vara.

Hör av dig till oss om du vill veta mer!