6 insikter – så blir du ett kundcentrerat företag 2022

Hur blir man ett kundcentrerat företag?

Aldrig tidigare har kunder varit så krävande som idag. Konsumenterna förväntar sig en enkel och smidig upplevelse så snart de väljer att kontakta dig. Och de som har förstått att deras kunder står i centrum för varje beslut de fattar har mycket att vinna.

För att växa under 2022 måste din organisation därför fokusera på att bygga enkla, personliga och kundcentrerade upplevelser. Här delar en av våra experter, Robin Mild, med sig av 6 viktiga insikter du måste ha med dig för att bli ett kundcentrerat företag 2022.

1. Lär känna alla typer av kunder

Det finns få företag som bara har en typ av kund som de vänder sig till i sin marknadsföring. För att nå dina kunder effektivt (och kostnadseffektivt) måste du därför förstå alla era viktiga kundsegmentTa reda på vad det är som tilltalar dem, hur de vill ta emot din kommunikation och vilka produkter eller tjänster som tilltalar demGenom att analysera olika typer av kunder och dela upp dem i tydliga segment kan ditt företag rikta in sig specifikt på varje målgrupp.

2. Använd data och teknik

Så snart dina kunder väljer att kontakta dig förväntar de sig en sömlös upplevelse – och att skapa dessa upplevelser är i princip omöjligt utan data och teknik. Genom att använda data tillsammans med teknik som AI och marketing automation kan du förstå kontaktpunkterna i din kundresa mycket bättre. Det kommer också att göra det enklare att skapa personliga och relevanta kundupplevelser när dina kunder interagerar med dig.

3. Gör kundresan till en del av marknadsstrategin 

För att lyckas med marknadsföringsstrategin är det viktigt att förstå hela kundresan. Det innebär att ta hänsyn till alla interaktioner som kunderna har med dig. Från den första annonsentill att söka information på din webbplats, göra ett köp och prata med kundservice – alla delar är avgörande i kundresan. Kunder som får en dålig upplevelse i något av stegen kommer vara mindre benägna att bli återkommande kunder.

4. Samla kundernas information på samma ställe

Många lägger mycket tid på att samla information om sina kunder, men också på att återskapa eller leta upp information som redan finns i organisationen. För att bli en kundcentrerad organisation behöver du kunna erbjuda en sammanhängande och konsekvent upplevelse oavsett vem kunden pratar med. För att lyckas med det behöver du med största sannolikhet ett CRM-system. Där kan du kan samla och komma åt all information om dina kunder, oavsett om du jobbar med försäljning, marknadsföring eller kundservice.

5. Kom ihåg att mobilitet driver tillväxt

Majoriteten av all internettrafik kommer från mobila enheter. Och antalet kommer fortsätta att växa år efter år medan användningen av stationära datorer fortsätter att minska. Som ett kundcentrerat företag måste du fokusera på att leverera en mobilupplevelse som är minst lika bra som din datorbaserade webbplats. Enkel navigering, tydliga alternativ för webbplatssökning och snabba laddningstider är nyckelelement för framgångsrika mobilsajter.

6Behandla dina B2B-kunder som om de vore B2C

Många B2B-köpare tillhör nu den digitala millenniegenerationen. De förväntar sig inte längre att göra affärer på mässor eller genom produkttester. Istället söker de efter sina lösningar. För att anpassa sig till denna förändring måste B2B-företag fokusera på att skapa B2C-liknande upplevelser för sina kunder. Det innebär att du måste vara lika personlig och relevant till en B2B-köpare som en B2C-kund.

 

Vill du läsa mer? Ladda ner någon av våra guider!