Det är hyllat och används av flera tusentals marknadsförare världen över. Kanske har du hört talats om Salesforce Marketing Cloud tidigare. Men vad är det egentligen och hur fungerar det i praktiken? Som Salesforce-partner möts vi ofta av olika frågor kring funktionen och dess användningsområden. Här ger en av våra certifierade konsulter, Hanna Alricson, svar på några av de vanligaste frågorna.
Först och främst, vad är Salesforce Marketing Cloud?
Salesforce Marketing Cloud är en plattform inom Salesforce som gör det möjligt för företag att interagera med sina nuvarande och potentiella kunder i olika kanaler. Med hjälp av integrerade lösningar kan du exempelvis skapa och schemalägga mejlutskick, push-notiser, digitala annonser, inlägg för sociala medier och analyser. Det finns också möjlighet att göra mer avancerade aktiviteter som att skräddarsy och automatisera kampanjer efter kundernas beteende och behov, demografi eller kommunikationspreferenser.
Vad kan du göra i Marketing Cloud?
Det finns en mängd smarta verktyg i Salesforce Marketing Cloud som används för att interagera, analysera och anpassa kommunikationen med kunderna. Här är några favoriter:
1. Journey Builder är ett av de mest kraftfulla verktygen i Marketing Cloud. Här kan du designa och automatisera flöden för olika typer av personliga kundresor. Beroende på vilket val en kund gör, som att klicka på en annons eller fylla i ett formulär, skapas en anpassad kundresa. Journey Builder utvärderar kontinuerligt företagets kontakter för att avgöra när de ska flyttas till nästa aktivitet.
2. Email Studio används för att skapa, designa och analysera olika typer av mejlutskick. Utskicken kan vara allt ifrån reklamutskick och information till nyhetsbrev och automatiserade orderbekräftelser.
3. Mobile Studio sköter kommunikationen med kunder genom SMS, pushnotiser och i appar. Här kan du schemalägga och designa dina meddelanden.
4. Social Studio finns tillgängligt för de företag som vill hantera alla sina sociala kanaler i en och samma plattform. Här kan du skapa, schemalägga, interagera och analysera dina följare och kanaler.
5. Advertising Studio ser till att du kan samordna dina digitala kampanjer över olika kanaler. I ett annat verktyg som heter Audience Studio kan du skapa upp dina olika målgrupper. Dessa målgrupper kan du senare använda i Advertising Studio för att göra riktade och personliga annonseringar.
Utöver dessa finns ett flertal andra verktyg som används för att automatisera och skapa olika typer av processer och flöden. Det finns också riktigt vassa verktyg för att integrera Salesforce Marketing Cloud med olika datakällor. Exempelvis för att få in data från Sales Cloud eller Service Cloud, eller från en annat system där du lagrar din kundinformation.
Vad är fördelen med Marketing Cloud?
Fördelen med Marketing Cloud är att du kan skapa relevanta och personliga kundresor över olika kanaler och enheter – vilket gör det möjligt att leverera budskap till rätt person och vid rätt tidpunkt. Tillsammans med Salesforce CRM som består av Sales Cloud, Service Cloud och Connect Cloud kan du också skapa en sammanhängande dialog med kunden i alla faser av relationen.
Vilka typer av företag kan använda Salesforce Marketing Cloud?
De flesta företag kan dra nytta av Marketing Cloud, men kom ihåg att plattformen kräver en hel del kompetens från dig som kund, och framförallt kommer du att behöva lägga ganska mycket tid på inlärning trots att du har en kompetent partner som hjälper dig. Precis som Salesforce CRM kan du köpa ett startpaket med Marketing Cloud och addera mer funktionalitet och fler kontakter när du känner dig mogen för att expandera.
Vi har bestämt oss för Salesforce Marketing Cloud – hur gör vi nu?
Antingen sköter ni implementationen själva, eller också tar ni hjälp av en partner. Releye har arbetat med CRM i 20 år och stöttar er såklart om ni vill ta hjälp av. När ni börjar definiera eller uppdatera er strategi, överväg hur Marketing Cloud kan ge er möjlighet att:
- Lära känna era kunder bättre.
- Förena marknadsföringsdata från första part och komplettera det med andra datakällor från andra och tredje part.
- Anpassa med intelligens.
- Behåll kontakten med dina kunder i hela resan.