Använd Dynamics senaste uppdateringar för att effektivisera försäljningen

Häng med på en kort story om en rätt vanlig vardag på ett kontor;

På en hektisk säljavdelning ägnar kollegor sig åt att organisera sina kunduppgifter i timmar. Henrik, en erfaren säljare, söker frenetiskt efter information om prospekts i tidigare kollegors anteckningar. Hans frustration växer när han tänker på de otaliga timmar han slösat på att leta igenom filer och e-post.

Hanna, en försäljningschef, brottas med att prioritera leads och affärsmöjligheter. Hon känner sig ofta överväldigad och kan inte alltid ge sitt team den vägledningen de behöver. Peter, CRM-administratören, kämpar för att hålla CRM-systemet aktuellt; dubbletter, bristande information och gamla affärsmöjligheter hindrar hans arbete med att effektivisera försäljningsprocessen.

Utmaningarna är tydliga: bortkastad tid, missade möjligheter och kundfrustrationer. Säljproffs som Henrik, chefer som Hanna och administratörer som Peter kämpa för att leverera förstklassig kundvård och uppnå sina försäljningsmål.

Känner du igen dig? Detta är bara några exempel vi på Releye har hört många gånger från säljavdelningar. Microsoft Dynamics förenklar nu säljaren, säljchefens och CRM-administratörens arbete med sina nya funktioner och AI Co-Pilot. I den senaste versionen lyfter vi fram några nyckelfunktioner som kommer vara särskilt viktiga för dig som använder CRM i Microsoft Dynamics 365 Sales och hjälper dig att navigera i följande frågor: 

  1. Hur kan du leverera bättre kundvård?
  2. På vilket sätt kan du spara tid och öka antalet vunna affärer? 

Låt oss kika närmare på några av de nya uppdateringarna som börjar komma nu i oktober: 

1. AI-genererade affärssammanfattningar – En kunskapskompis  

Dynamics 365 Sales introducerar en AI-driven assistent. Den underlättar ditt leadsarbete och dina öppna affärsmöjligheter genom att summera data från CRM, webben eller Linkedin-data.  

AI-assistenten kommer att skapa en mer användarvänlig överblick och hålla koll på viktiga ändringar direkt i Co-pilot-rutan. Tack vare snabbare och mer lättillgänglig information kan du kvalificera eller diskvalificera dina affärer enklare. Dessutom kommer du att få omedelbara uppdateringar om specifika affärer, vilket gör det enklare att fokusera på de mest lovande möjligheterna, hantera fler affärer och hålla dig bättre informerad om affärsläget.

2.  Effektivisera förberedelserna inför kundmöten med hjälp av AI-genererade anteckningar 

Denna funktion ger dig kontroll på vad som händer och informerar när du ska ta action. För att få och behålla nöjda kunder gäller det att man arbetar proaktivt med sina kunder och har koll på sina aktiviteter som varit och som kommer. Det kommer denna funktion att lösa åt dig. Den innefattar bland annat att göra dig förberedd för möten och hjälper dig med: 

  • Att få en sammanfattning av de senaste interaktionerna med din kontakt, inklusive anteckningar, e-postmeddelanden och tidigare mötessammanfattningar 
  • Söka efter de senaste och mest relevanta nyheterna om din kund 
  • Söka i systemet efter relevant information, såsom liknande möjligheter 
  • Få en sammanfattning av dina viktiga dokument 

3. Modern användarupplevelse – snyggt och effektivt

Dynamics har fått ett modernt och enklare användargränssnitt.

Spännande funktioner som är relaterade till dina affärsmöjligheter som kommer rmare vintern 23/24: 

1. Prioritera som ett proffs – Affärsregler som hjälper er ta action på leads och affärsmöjligheter snabbt 

Efter november kan du skapa regler som prioriterar ex leads och affärsmöjligheter, och hjälper säljarna att plocka de viktigaste. För dig som säljchef kommer du kunna sätta upp tilldelningsregler för att fördela leads till säljare samt hjälpa till att prioritera om bland dessa potentiella kunder. Du som säljare kommer kunna begära att få tilldelat ett visst antal affärsmöjligheter och med hjälp av uppsatta regler kommer systemet prioritera åt dig. 

2. Automatiserade regler och notiser vid tilldelning av affärsmöjligheter och leads. 

När nya leads och affärsmöjligheter tilldelats automatiskt till er som säljare kommer det med en notifikation. Det innebär att säljarna kan få omedelbara aviseringar i CRM-systemet så snart de tilldelas ett lead eller affärsmöjlighet med de automatiska reglerna. Du kommer också kunna ställa in regler för att skicka e-postmeddelanden till kollegor när detta sker, eller få regelbundna meddelanden om tilldelningsproblem.  Detta innebär att era prospektet håller er top of mind när ni agerar snabbt och träffsäkert.

3. Se till att alla affärer har en ägare och minimera bortglömda affärer 

Att snabbt ta action på prospekt är viktigt för att visa kunden att ni finns tillgängliga och för att konkurrenter inte ska hinna före. Att leverera bra kundvård är det som kommer få kunden att i längden stanna just med er som leverantör.  

Denna del är en fortsättning på de föregående stegen med regler för tilldelning av leads. Med denna funktion kommer du som administratör eller säljchef kunna överse statistik och uppgifter och därmed kunna identifiera flaskhalsar, felsöka problem och förbättra automatiseringen av leads och affärsmöjligheter.

4. Sales Copilot: Outlookkoppling + leadobjekt = sant <3

Tidigare har ni med Outlookkopplingen (outlook add-in) kunnat koppla mail till befintliga kontakter i CRM:et. Nu kommer äntligen funktionen via Sales CoPilot (tidigare Viva Sales) att du kan matcha email till leadsobjektet med enkelhet. Med Sales CoPilot kan du nu matcha, schemalägga möten, skapa nya leads, göra ändringar och mer. 

Så, hur ska du kunna leverera bättre kundvård med AI?
På vilket sätt kan du spara tid med ditt CRM-användande och öka antalet vunna affärer? 

Vi på Releye tror att du kommer kunna leverera bättre kundvård och vinna fler affärer genom att först se till att ha järnkoll på dina affärer så att inget därtill faller mellan stolarna. Har du gjort det du ska dina öppna affärsmöjligheter? Det innebär att du planerar aktiviteter för varje kund och att du kvalificerat rätt affärer utifrån er säljprocess och stänger/förlorar de affärer som kommer ta mer tid än de ger.  

Vi vill uppmana dig att testa och vara lyhörd inför kommande uppdateringar. Uppmuntra nyfikenhet och samtal med kollegor för att utforska hur ni tillsammans kan dra nytta av detta. Att i ett tidigt skede nyttja funktionerna kommer göra din data enklare att använda. Det sparar tid och hjälper dig att förbättra kundvården genom att ge dig bättre information om dina kunder. På så vis ökar du kundnöjdheten och vinner fler affärer. 

Summa summarum – Vad tror du kommer hända när Henrik, Hanna och Peter använder dessa nya AI-drivna & andra effektivitetsfunktioner? Hur kommer deras arbetsliv förändras, och hur kommer deras försäljningsresultat att påverkas? 

Vill du veta mer? Fyll i din kontaktinformation i formuläret så hör vi av oss!