Coronaepedemin sätter sina spår överallt och som företag blir det extra viktigt att få en bild av hur verksamheten påverkas. Det blir också viktigt att ta reda på vad företaget kan göra för att skapa de bästa förutsättningarna utifrån situationen de befinner sig i. På Releye gör vi själva denna analys för vår verksamhet, men vi funderar även på vilka råd vi kan ge våra kunder – hur bör de agera? En av våra absolut främsta rekommendationer är att säkra upp en bra insikt om sin verksamhet, det vill säga att att bygga upp en bra Business Intelligence (BI).
Vår duktiga BI-konsult, Kristjan Stephensen, ger sina tankar kring varför en välfungerande automatiserad BI är viktigare nu än någonsin.:
”Företag som har eller implementerar BI som en strategisk del i den dagliga verksamheten får ökad insikt hur krisen påverkar företaget och ger dessutom snabbare och bättre planerings- och beslutsprocesser. Hemligheten ligger i hur man samlar in, processar och analyserar data så att beslutsfattare och organisation blir smartare och kan agera snabbare. Att beställa en engångs-rapport som tar ett par dagar att ta fram fungerar inte längre. En rapport som inte uppdateras med jämna mellanrum blir dessutom snabbt out-of-date i rådande klimat där ingenting längre är business-as-usual. Genom att automatisera sådana processer får du ökad insikt, kan ta bättre beslut snabbare, och är dessutom mindre beroende av nyckelpersoner som sitter på information.
Det man sett från ekonomi-rapporteringen är att det tagit alldeles för lång tid hos flera bolag att komma ut med rapporter, ta viktiga beslut, justera sin siffror m.m. När allt förändras så snabbt runt omkring måste detta kunna göras omedelbart och vara baserat påtillförlitlig data.”
Hur ser det ut i er organisation? Har du den inblick ni behöver för att kunna ta rätt beslut?
Det behöver inte vara så svårt att komma igång – här är våra tips:
1. Identifierna den mest kritiska datan som behövs för att kunna ta dagliga beslut.
2. Säkra tillgång till denna data i realtid eller nästintill realtid via integration eller filöverföring.
3. Ta fram en enkel rapport som visar viktiga datapunkter. Det är kritiskt att den uppdateras automatiskt och kan nås av relevanta personer, utan inblanding från analytiker eller IT-avdelningar.
4. Börja enkelt och snabbt med det mest kritiska – öka komplexiteten eftersom.