Bara en påminnelse och en punkt innan vi hoppar in:
De nya produktnamnen kan vara förvirrande! När vi pratar om Marketing Cloud menar vi Marketing Cloud Growth och Advanced som Salesforce lanserade under 2024. Det gamla Salesforce Marketing Cloud (tidigare ExactTarget) heter numera Marketing Cloud Engagement, och dess produktrelease sker den 21 februari 2025. Den produkten ingår därför inte i det här inlägget.
Vi på Releye är supertaggade och stolta över att vara en av de första i Sverige som får implementera Marketing Cloud Advanced för en av våra största kunder. Marketing Cloud Advanced släpptes nyligen i november 2024 (som en avancerad version av Marketing Cloud Growth), men tack vare vårt partnerskap med Salesforce har vi haft möjlighet att både testa och analysera verktyget för att se om det är den bästa lösningen för vår kund. Ni kommer definitivt att höra mer om Marketing Cloud, men också om Data Cloud, som kommer att spela en avgörande roll i våra kunders långsiktiga mål att uppnå en omnikanal kund-360 vy.
Här kommer tre av våra favoritfunktioner inom Marketing Cloud (gäller både Growth och Advanced):
En enklare och snabbare setup
Marketing Cloud Growth och Advanced är båda nya produkter som är byggda på Salesforce Data Cloud (Salesforces egen kunddataplattform för harmonisering, segmentering och aktivering av kunddata). Det är viktigt att tänka på att man först måste installera Data Cloud i sin Salesforce-miljö för att kunna använda Marketing Cloud. I den nya releasen har det blivit både enklare och snabbare att installera Marketing Cloud Growth/Advanced.
- Med den nya Setup Assistant är det nu tydligare att se hur långt man har kommit med installationen och vilka steg som är viktiga att genomföra.
- I Data Cloud Setup finns det redan ett Sales Data Kit. Tidigare behövde man installera och uppdatera detta på en separat sida. Sales Data Kit är den vanligaste datakällan man använder i Data Cloud. Genom Data Cloud kan man skapa segment som används i Marketing Cloud.
- Autentisering av e-postdomäner är nu enklare tack vare den nya guidade upplevelsen. Vi vet alla hur komplext det kan vara med registrering, bekräftelse och aktivering av domäner. Det innebär ofta mycket fram och tillbaka mellan Salesforce-administratörer och DNS-ansvariga. En guidad setup bör kunna förenkla denna process.
Välkommen Whatsapp
WhatsApp blir en ny kanal att kommunciera genom med Marketing Cloud, vilket kan öka räckvidden nu när appen används internationellt av fler användare. Nya möjligheter inkluderar bland annat:
- Skapa WhatsApp-kampanjer med utskickselement i flow.
- Flow Builder med tvåvägskommunikation, det vill säga skicka och ta emot svar.
- En WhatsApp message-editor med stöd för ljud, video och dokument.
- En dashboard med insikter om leveranshastigheter, lästa meddelanden, svar och andra nyckeltal. Att aktivera och integrera Whatsapp på Marketing Cloud Growth/Advanced kräver ett Whatsapp Business-konto och mottagarna får en Preference Page för att hantera consent.
Att aktivera och integrera WhatsApp i Marketing Cloud Growth/Advanced kräver ett WhatsApp Business-konto, och mottagarna får en Preference Page för att hantera sitt samtycke.
Ett förbättrat användargränssnitt
Löftet med Marketing Cloud Growth/Advanced var inte bara att de är byggda på Core och utnyttjar samma arkitektur och modell som Sales och Service, utan också att Marketing Automation ska bli snabbare och enklare. Därför har användargränssnittet blivit mer intuitivt när man bygger e-post och landningssidor:
- Undo och Restore-funktioner är nu tillgängliga i e-post, vilket innebär att man inte behöver vara rädd för att förlora arbete. Man kan använda både knappar och kortkommandon.
- Det är nu enklare att lägga till eller flytta avsnitt i en e-post eller landningssida. Välj ett avsnitt och klicka på +-knappen längst upp eller ner i avsnittet för att lägga till en ny sektion. Flytta om sektionen med den förbättrade drag-och-släpp-funktionen.
- Justera layouten på sektionerna lättare i e-post eller landningssidor. Använd förinställda kolumnlayouter (1), lägg till eller ta bort en kolumn (2), dra i handtaget för att ändra storlek på kolumnerna (3), eller ta bort en kolumn (4).
Vill du veta hur dessa förbättringar kan gynna just din organisation? Tveka inte att kontakta oss på Releye – vi hjälper er att implementera de senaste uppdateringarna på Marketing Cloud och maximera era resultat.