Har du koll på vilka fallgropar det finns i Marketing Automation plattformar? Teknikutvecklingen inom försäljning och marknadsföring ökar kraftigt och idag har vi tillgång till ett flertal verktyg samt data som hjälper oss att effektivisera, mäta och optimera vårt arbete. I takt med den snabba utvecklingen tillkommer även komplexitet inom arbetet som i många fall är svår att behärska.
Företag efterfrågar system som kan förenkla det vardagliga arbetet men som framför allt ger dem konkurrenskraftiga fördelar. Men när det kommer till att välja rätt lösning och navigera är det många som känner sig överväldigade av den ständigt växande tech-djungeln. Nya system och uppdateringar dyker ständigt upp, men frågan förblir vilka kan skapa mervärde för just er verksamhet? Vilken Marketing Automation plattform ska just ni använda?
1. Välj rätt utifrån era förutsättningar
Det är fullt normalt att företag drar sig för att förnya sin tekniska verktygslåda, och istället väljer att fortsätta med samma utdaterade system, som saknar omvärldens senaste trender och uppdateringar. Ofta kommer kunder till oss som valt det senaste eller det mest välkända verktyget i tron om att det är ett säkert kort, men som inte alls ligger i linje med företagets behov och lösningar. I och med den komplexa marknaden är det viktigare än någonsin att ta genomtänkta beslut när det gäller ny teknik. Hör av er till oss så kan vi hjälpa er med val av rätt Marketing Automation plattform.
2. Ta hänsyn till befintligt ekosystem
Det är många företag som funderar på att investera i Marketing Automation, som vill modernisera och effektivisera olika aktiviteter inom organisationen. Däremot tänker företag inte på hur det nya systemet kommer påverka deras befintliga interna ekosystem. Detta är en av de vanligaste fallgroparna vid val av Marketing Automation plattform. Där man riskerar att störa de existerande processer som fungerar bra i dagsläget, men även att inte kunna utnyttja befintlig data och systemfunktionalitet till fullo på grund av dålig integrering mellan de olika systemen. Marketing Automation plattformar är ofta beroende av flera andra plattformar och verktyg för att kunna fungera optimalt. Du får oftast inte den önskade effekten av dina kampanjer om du inte har en helhetsstrategi och ser till att systemen är välintegrerat med andra.
3. Inventera bland era befintliga system och verktyg
Gå igenom vilka plattformar och verktyg som kan integreras med varandra. Dataläckage och en splittrad upplevelse för kund kan ske om systemen inte samspelar med varandra. Givetvis går det att koppla på ett fristående Marketing Automation system till sina befintliga system, men då går man miste om en enhetlig överblick. Den allra vanligaste integreringen brukar vara mellan CRM-system och Marketing Automation. Genom välintegrerat systemstöd kan man lättare uppnå ett helhetsperspektiv och värdefulla insikter om vad som driver leads och vad som konverterar inkommande leads till en affär.
4. Kombinera egen kreativitet med automatiserade processer
Många misstar sig och tror att Marketing Automation är en färdig lösning med som sätts igång med ett enkelt knapptryck. Där resultat visas så fort det sätts igång. Men riktigt så enkelt är det inte. Ett Marketing Automation system kan inte ersätta ditt kreativa tänkande, eller helt automatiskt skapa engagerande innehåll. Det kommer heller ingen instruktionsmanual med en färdig strategi för era kunder och kundupplevelser. Däremot kan verktyget hjälpa er att effektivt automatisera repetitiva arbetsuppgifter som annars kräver tid och resurser. En annan fördel är att arbetet i högre utsträckning blir databaserat.
5. Ha ett tydligt syfte med systemet
För att lyckas med Marketing Automation gäller det att ha en tydlig idé om vad som kan automatiseras samt hur och varför det kommer skapa mervärde för organisationen. Det finns många risker med att inte ha en tydlig plan innan man börjar leta och jämföra system. Ett vanligt exempel är att man väljer ett verktyg som visar sig vara alldeles för komplext. Detta brukar resultera i ökad frustration hos användarna och därmed också en låg utnyttjandegrad. På andra sidan spektrat finns det fall då systemet inte klarar av att utföra de önskade aktiviteterna på grund av bristande funktionalitet.
6. Planera skalbarhet och flexibilitet
Planeringen ligger till grund för den framtida effektiviseringen. En rekommendation är att börja utifrån kundens perspektiv. Utgå från att titta på kundupplevelsen för att identifiera när och under vilka moment som kunden är mottaglig för er kommunikation. Kartlägg sedan era processer och aktiviteter för att definiera vilka delar som går att automatisera. När ni sedan har en tydlig överblick över vad som behöver göras, kan man börja titta på vilka funktioner och data ni saknar för att kunna åstadkomma önskade förändringar. Glöm inte att ständigt utvärdera de olika systemen och dess funktioner utifrån verksamhetens nuvarande och framtida mål. Men se till att vara flexibla och skalbara så att systemen kan växa i samma takt som er verksamhet.
Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att välja rätt Marketing Automation plattformar!
Läs om vår senaste artikel: Trender inom Marketing Automation
Eller kolla in vår LinkedIn för senaste nyheter