Marketing Automation har visat sig vara en kraftfull tillgång i marknadsföringens verktygslåda. Det vanligaste användningsområdet för Marketing Automation är för att effektivisera marknadsförings- och försäljningsinsatser. Men en stor del handlar även om att förbättra kundupplevelsen och kundernas engagemang. Det kan uppfattas som ett brett begrepp med många användsningsområden, men vi har brutit ner det genom att lista trender inom Markering Automation inför 2022.
1. Vikten av beteendedata för en personlig kundupplevelse
Att skicka e-post, använda sociala medier och många andra uppgifter kan förenklas med automatiserad marknadsföring. Det handlar inte bara om att göra det på rutin eller automatisera processen, utan att mångdubbla resultaten. Den verkliga kraften ligger i förmågan att skapa mer autentiska och meningsfulla relationer genom personalisering. Eftersom kunder är mer benägna att öppna samt köpa tjänster eller produkter från företag som skickar ut personliga utskick. Med hjälp av Marketing Automation kan företag bygga olika annonskampanjer som är utformade för att rikta in sig på specifika konton och användare.
2. Machine Learning och Artificiell Intelligens knyts samman
Genom att fokusera på personligt innehåll och sin befintliga insamling kan man med kunddata identifiera kundbehov som är i linje med era affärsmål. Med maskininlärning kan ni fånga data om användare och onlinebeteenden. AI ger i sin tur möjlighet att sortera denna data. Funktionerna kring maskininlärning och Marketing Automation gör att marknadsförare kan engagera sig med rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt nivå av personalisering. Detta säkerställer att era kunder verkligen exponeras och engageras med ert företag. Med maskininlärning kan ni upptäcka mönster snabbare. Den kan hitta små mikrosegment av kunder med delade intressen och behov, som kopplar ihop punkterna inom områden och gör utskicken mer effektiva. Marketing Automation-plattformar kan förutsäga den bästa tidpunkten för att engagera sig med specifika typer av köpare, utnyttja tidigare beteenden och åtgärder för att fastställa den optimala tiden för att skicka ett e-postmeddelande.
3. Videoklipp blir allt viktigare i Marketing Automation
Videoklipp har blivit en av de stigande trender inom Marketing Automation då många kunder föredrar rörligt material framför text. Allt fler väljer idag att titta på en informativ video för att lära sig mer om en produkt eller tjänst. Detta genererar även mer trafik till sidor genom aktiva sökningar. Vilket i sin tur leder till ökad chans av försäljning av en produkt eller tjänst från sin mobila enhet. Ett bra första steg för B2B-företag är att börja experimentera med att använda videoklipp i samband med Marketing Automation. På så vis kan ni fånga värdefulla insikter från hur era potentiella kunder tittar på och interagerar med innehållet. Som ett resultat kan ni göra marknadsföringsinsatser mer exakta och ytterligare driva fler leads och försäljning för ditt företag.
4. Automation främjar bättre kanalintegration
Kunder har idag fler kanaler att välja mellan när de engagerar sig med ett varumärke, och när de använder dessa kanaler förväntar de sig att få en konsekvent varumärkesupplevelse. Faktum är att flerkanalskampanjer som integrerar med fyra eller fler digitala kanaler har visat sig ge bättre resultat än annonser som endast visas via en eller två kanaler. Men nyckeln är att få dessa interaktioner enhetliga. Marketing Automation hjälper till att driva ut konsekvent innehåll genom alla kanaler och nå kunder med större effekt. Dessutom kan ni få insikter och fånga en mer detaljerad bild om vad som händer med dina kunder i det aktuella ögonblicket, för att skapa ännu bättre innehåll i framtiden. Som ett resultat kan varje kundupplevelse skräddarsys till den kanal som kunderna föredrar och till var de befinner sig i köpcykeln, vilket ger en mer personlig och relevant upplevelse genom automatiseringens kraft.
5. Content Marketing och Marketing Automation skapar en ostoppbar kombo
Marketing Automation och Content Marketing är en kraftfull duo som ger er möjlighet att utöka effektiviteten av ert innehåll, fånga fler potentiella kunder, förbättra konverteringsfrekvensen och samtidigt få högre avkastning på investeringen. Marketing Automation ger de verktyg som krävs för att lära känna kunderna bättre. Med hjälp av denna information kan ni segmentera kunder i olika grupper och sedan börja utveckla innehållsstrategier för varje kunduppsättning. Att utnyttja specifik data om varje grupp är mycket värdefullt, det ger er möjlighet att se varifrån de får tillgång till innehåll om era produkter eller tjänster och vilka typer av sökfrågor de skapar. Detta ger er förmågan att generera dessa rapporter och göra ändringar på ett mer effektivt som uppfyller kundernas behov. Som ett resultat kan ni generera leads eller flytta kunder mer effektivt genom säljcykeln. Lika viktigt är att när ni verkligen förstår en grupp köpare kan ni modifiera och finjustera marknadsföringsstrategier för att svara på deras krav. Rätt innehåll levereras snabbt, och ibland kan ni till och med leverera innehåll innan behovet finns, vilket gör er proaktiva att driva säljcykeln framåt.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig med er Marketing Automation. 😊