Salesforce Release Winter ’25 – Våra favoriter inom Sales & Service!

Nya Agentforce Platform lanseras!

Den stora nyheten som lanseras är Agent Platform, som ersätter Einstein Copilot Studio till namnet (befintliga funktioner består). Einstein Copilot är en AI-baserad assistent som hjälper teamet med att automatisera uppgifter och ta beslut baserat på data. Einstein Copilot-assistenten kommer att finnas kvar, men själva plattformen har nu utvecklats till Agentforce, som introducerar fler, mer autonoma AI-agenter. Dessa agenter kan själva identifiera möjligheter, förutse nästa steg och även initiera uppgifter inom definierade användningsområden. En stor nyhet är att vissa agenter nu kan användas utanför Salesforce, vilket utökar deras räckvidd till fler kanaler, inklusive direkt kundinteraktion.

Med hjälp av detta kan vi minska arbetsbelastningen för medarbetarna med mer automatisering och proaktivitet. Vi kan även förbättra vår kundservice genom snabbare respons och fler självgående funktioner.

Detta är ett väldigt stort fokus från Salesforce och vi kommer att berätta mer på vår inspirationsfrukost den 9:e oktober, anmäl dig gärna via nedan länk vid intresse: https://releye.se/nyheter/inspirationsfrukost-den-9-oktober/.

Nyheter inom Service Cloud

Flytta e-post till rätt ärende

Har ni utmaningar med att era kunder ofta svarar på ett mail från ett gammalt ärende? Tidigare var det en utmaning att hantera e-post som felaktigt tilldelats ett ärende, vilket kunde leda till förvirring och missade uppgifter. Detta är inte längre ett problem, nu kan medarbetare snabbt och enkelt flytta felaktigt tilldelade e-postmeddelanden till rätt ärende.

Den här förbättringen ger en tydligare arbetsgång för supportteamet, vilket minskar risken för felhantering och gör att rätt ärende hanteras snabbare.

Einstein Case Management (Beta)

Einstein Case Management introducerar AI-driven prioritering av ärenden baserat på risken för eskalering. Detta är en stor förbättring jämfört med tidigare, där medarbetaren själv behövde prioritera ärenden utan tillgång till insikter om potentiella risker.

Med denna nya funktion kan du undvika eskaleringar och förbättra kundnöjdheten genom att proaktivt hantera kritiska ärenden. Dessutom får serviceledare insikter som hjälper dem att agera innan problem uppstår.

Einstein Knowledge Creation & Performance Dashboard

Einstein Knowledge Creation förbättrar processen för att skapa och redigera kunskapsartiklar. Tidigare behövde medarbetare manuellt skapa och uppdatera artiklar, vilket är väldigt tidskrävande. Nu kan AI generera utkast baserat på kundinteraktioner och möjliggör AI-driven redigering av artiklar för bättre läsbarhet och ton, innan de skickas till respektive kund. Detta ger en ökad effektivitet och produktivitet genom att medarbetare nu kan fokusera på att granska och finjustera artiklar istället för att skapa dem från grunden.

För att få en ännu bättre översikt på ditt artikelbibliotek så erbjuder nu den uppdaterade Knowledge Performance Dashboard en mer detaljerad bild av hur kunskapsartiklar påverkar ärendelösningstider. Tidigare var det svårt att spåra den faktiska påverkan som kunskapsartiklar har på ärenden. Nu kan du filtrera och analysera artikelanvändning, se statistik över ärenden som lösts med hjälp av artiklar och förstå ROI på ett mer detaljerat sätt. På så sätt får du en förbättrad översikt och insikter som hjälper dig att optimera kunskapsdatabasen för både självbetjäning och medarbetarnas produktivitet.

Nyheter inom Sales cloud

Sales Setup & Seller Home

Nya Sales Setup ger dig en enkel åtkomst till och aktivering av Sales Cloud-funktioner, vilket underlättar upptäckten av nya möjligheter och förbättrar din försäljningsprocess genom att snabbt komma igång med konfigurationen. Du kan nu utforska alla tillgängliga Sales Cloud-funktioner baserat på din version och dina licenser. Aktivera nya och oanvända funktioner med ett klick, samt få en sammanfattning av de steg som krävs för att konfigurera varje funktion.

En annan uppdatering för att underlätta säljarbetet är att Seller Home nu är tillgängligt i samtliga Salesforce appar.

Einstein Coach

Säljare kan nu öva sina produktpresentationer genom att spela in dem via en ECI-kompatibel videotjänst och få feedback från Einstein. Detta inkluderar inte bara AI-analys av säljteknik, utan även CRM-data som ger specifika insikter om den produkt som pitchas. Tidigare versioner av Einstein Coach erbjöd mer generella insikter, men nu kan feedback anpassas efter specifika produktkrav och best practices. Fördelen med detta är att säljarna kan träna på egen hand utifrån sina egna förutsättningar, på ett strömlinjeformat sätt.

Account Plans för strategisk försäljning

Att skapa och upprätthålla Account Plans för våra kunder på ett gemensamt sätt har länge varit en utmaning för många och nu kan vi äntligen integrera detta direkt i Salesforce. Detta gör det möjligt att samarbeta kring kundbehov, utföra SWOT-analyser* och sätta upp mätbara mål direkt på kontosidan.

Med hjälp av detta kan vi förenkla arbetet och öka effektiviteten för att vinna, behålla och utveckla affärer samtidigt som vi förbättrar våra kundrelationer.

* Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats

White space analysis

Med Whitespace Analysis kan du enkelt identifiera och prioritera de största möjligheterna för att driva ytterligare affärer inom befintliga konton. Översikten gör det möjligt för säljare och försäljningsledare att identifiera outforskade möjligheter inom befintliga konton och på så vis skapa en gemensam utvecklingsplan med kunderna. Med hjälp av funktioner som Clusters and Cohorts, Whitespace Summaries och Product Performance kan säljare analysera data baserat på bransch, företagets storlek och ekonomisk situation.

Seller-focused mobile app

I oktober lanserar Salesforce en mobilapp som är specialbyggd för säljare på språng. Den gör det möjligt att snabbt få tillgång till sin agenda och uppgifter, hålla koll på affärerna genom aktivitetslinjen och enkelt uppdatera konton, kontakter, leads och affärsmöjligheter. Säljare kan nu slutföra affärer snabbare och hantera sin pipeline direkt i mobilen. Funktionen gör det också möjligt att snabbt agera genom att ringa samtal, skicka e-post och utföra andra uppgifter direkt från appen. Denna app är också kompatibel med Einstein Copilot för att ge ännu mer intelligent hjälp direkt i mobilen.