Idag använder sig tusentals företag av Salesforce som CRM-plattform. Men vad är det egentligen som gör plattformen så populär? Och framförallt hos marknadsförare?
Salesforce är en av de stora CRM-jättarna med molnbaserade applikationer som underlättar det vardagliga arbetet för företag som arbetar med kundnära processer inom försäljning, marknadsföring och kundsupport. En av många saker som gör CRM-jätten unik är att du inte behöver vara IT-expert för att kunna konfigurera och hantera plattformen och dess funktioner.
Plattformen som hjälper dig som marknadsförare
Många företag använder sig idag av egna digitala inhouse-byråer och för dem öppnas en helt ny värld när de kan använda sig av en lätthanterlig plattform som Salesforce. Tack vare plattformen kan de närma sig sina kunder på ett helt nytt sätt genom att analysera deras behov, lösa deras problem och identifiera nya affärsmöjligheter.
Genom smarta verktyg i Salesforce kan företag skapa personliga kundupplevelser genom annonser, e-post, mobil och webbplats. Det gör att företagen kan kommunicera med sina kunder på ett smartare och snabbare sätt än tidiagre. Dessa företags digitala marknadsföring har därför aldrig varit så träffsäker som nu.
Med Salesforce kan du:
- Förbättra ditt teamöverskrivande arbete genom att samarbeta och dela insikter om dina kunder mellan olika team, exempelvis mellan din sälj, marknads- och kundserviceavdelning. Det hjälper dig att sätta upp mer träffsäkra och välstrukturerade marknadsföringskampanjer som genererar leads. Leads som genereras kan du vidare kvalificera och bearbeta i en ”lead nurturing-process”, en så kallad Customer Journey i Salesforce.
- Optimera din konvertering genom att kontakta dina kunder i rätt tid, fas och i rätt kanal. I Salesforce kan du i verktygen Pardot (B2B) eller Marketing Cloud (B2C) skapa personliserade kundresor som värmer upp dina leads och påminner dem om ditt varumärke och lösning under hela deras beslutsfas. Kanaler som du kan inkludera i Salesforce ”journey builder” är banner-annonser, inlägg på sociala medier, personaliserade e-postmeddelanden, sms-utskick samt kundspecifik information på din webbplats baserat på deras tidigare sökhistorik.
- Göra ditt marknadsföringsteam smartare och mer produktivt. Lär dig att samla din kunddata och strukturera den för att kommunikationen med din målgrupp ska bli både effektivare och smartare. Detta kommer garanterat att ge ditt företag bättre resultat på lång sikt.