Salesforce Field Service är vardagshjälten för många verksamheter som har medarbetare ute på fältet. Exempelvis företag inom service, reparation, installation och bygg. Så vad är det egentligen som utmärker plattformen? Och hur fungerar den? Vår kollega Robin Mild ger svar på några av de vanligaste frågorna kring Salesforce Field Service.
Vad är Salesforce Field Service?
Salesforce Field Service är, precis som namnet antyder, Salesforce fältservicelösning. Lösningen är till för att underlätta vardagen för arbetsledare och personal som arbetar ute på fältet. Här hittar medarbetare information om allt ifrån scheman och uppdragsbeskrivningar till komponent typ och lagerstatus vid olika arbetsstationer.
Hur fungerar det?
Processen börjar ofta med att kunden hör av sig. När uppdraget kommer in kan arbetsledaren, eller systemet själv, lämna över det till en tillgänglig och lämplig fältagent (med rätt kompetens och med rätt verktyg). Serviceteknikern får därefter information om uppdraget och vad som ska göras. Om något verktyg saknas är det enkelt att se om det finns i närmsta lager eller om en kollega kanske har verktyget i sin servicebil. Det går också att komma åt kunskapsartiklar om det är någonting som fältagenten inte känner till. Allt sker i realtid från mobilen, plattan eller datorn.
Vad är fördelen med Field Service?
Det finns mängder av fördelar – ökat samarbete, effektivitet, struktur och nöjdare kunder är några. Fortfarande hanterar många organisationer sina fältagenter manuellt eller i gamla system. Det blir inte bara tidskrävande, utan kan också bli oerhört kostsamt om företag som hanterar sina tillgångar som tunga maskiner eller dyra lager ineffektivt. Salesforce Field Service ger hela teamet en full överblick över kunden, uppdragen och tillgångarna i realtid. Eftersom fältagenten kommer förberedd med all information nära till hands får kunden en smidig och snabb upplevelse.
Vilka typer av företag kan använda plattformen?
Plattformen passar företag som har personal ute på fältet. Just Salesforce Field Service är en förlängning av Service Cloud och gör det möjligt att utöka värdet och skapa en större helhetsbild av kundens aktiviteter. Precis som Salesforce andra lösningar kan du köpa ett standardpaket och addera fler funktioner och integrationer allt eftersom.
Vi har bestämt oss för Field Service – hur gör vi nu?
Hör av dig till oss direkt eller kontakta Salesforce. Vi kan hjälpa till med analyser, tillvägagångssätt, anpassningar och hur systemet kan integreras i organisationen för att verksamheten ska nå sina mål. Salesforce ger dig förslag på olika paket– och licenserpriser.