Nya funktioner i Microsoft Release Wave 1, 2025 som lyfter försäljningen

Microsofts Release Wave 1, 2025 är här med flera nya funktioner för Dynamics 365 Sales, som är designade för att göra säljteam mer effektiva, fokuserade och produktiva. En särskild fokus ligger på den nya Sales Qualification Agenten, som använder Copilot och AI-drivna verktyg för att hjälpa säljare att koncentrera sig på de mest lovande leads, följa upp kundinteraktioner och bygga en starkare pipeline.

I en genomgång av Lina Axelsson, vår applikationskonsult, får du en tydlig bild av de mest intressanta nyheterna – och hur de kan skapa konkret affärsvärde för dig och din organisation.

Sales Qualification Agent i Dynamics 365 består i bakgrunden av tre samverkande autonoma agenter som hjälper säljare att effektivt skapa en kvalificerad pipeline och att prioritera sina leads:

  •  Prioritization Agent analyserar data och signaler för att bedöma faktorer som auktoritet, budget och andra kriterier för att identifiera de leads som har störst chans att leda till avslutade affärer. Agenten förser också en lista över de leads som agenten bedömer att säljarna bör fokusera på och prioritera.
  • Research Agent samlar in och bearbetar data från CRM och offentliga källor, samt använder befintliga Copilot-funktioner för att skapa en komplett bild av kunder.
  • Engagement Agent skapar personliga e-postmeddelanden för att nå ut till leads baserat på insamlad information, vilket hjälper till att öka svarsfrekvensen.

Identifiera dina mest värdefulla leads – utan att slösa tid

Att identifiera sina mest värdefulla leads kan vara både tidskrävande och osäkert. Många säljare lägger alldeles för mycket tid på kontakter som i slutändan inte leder någonvart. Här kommer vår nya funktion – Sales qualification agent – in i bilden.

Så hjälper agenten ditt säljteam

Med hjälp av AI hjälper agenten säljteam att fokusera på de leads som har högst relevans.

Det sker genom att:

  • Visa prioriterade leads direkt i säljarens arbetsflöde.
  • Föreslå nästa steg i processen.

Det betyder mindre gissningar och mer tydlighet i vardagen.

Agenten analyserar kontinuerligt leads i pipelinen – baserat på flera olika datakällor. De hetaste leaden flaggas automatiskt, och säljaren får en förklaring till varför just de här kontakterna är värda att prioritera.

Manuell genomgång av leads tar tid – och innebär risk för missade möjligheter.

Genom att automatisera lead-prioriteringen får säljare: 

  • Snabbare tillgång till de mest lovande kontakterna. 
  • Konkreta insikter om hur de bör kvalificeras. 

 Resultatet? Mer träffsäkra beslut, bättre konvertering och en ökad chans att nå era försäljningsmål. 

 

Sales Qualification Agenten visas högst upp i listvyn för leads. I vyn ovan visas prioriterade lead, hur säljaren ligger till i förhållande till uppsatta försäljningsmål och andra viktiga aktiviteter som säljaren bör följa upp.

 

Få en komplett bild av dina leads – automatiserat och datadrivet 

Att bygga en stark och kvalitativ pipeline kräver ofta ett omfattande manuellt arbete. Många säljare lägger en stor del av sin tid på prospektering och research – tid som i stället skulle kunna läggas på kunddialog och affärsutveckling. Med den nya – Research Agenten – blir den processen betydligt enklare. 

Agenten som gör din research åt dig 

Research Agenten automatiserar stora delar av det förberedande arbetet genom att samla in och analysera data från flera källor: 

  • ditt CRM. 
  • tredjepartskällor. 
  • publika källor som sociala medier. 

Baserat på den samlade informationen kan agenten rekommendera när det är rätt läge att kvalificera ett lead. Den väger in faktorer som företagets finansiella status, strategiska initiativ och identifierade affärsbehov. 

En 360-graders vy av varje lead 

I stället för att börja från noll, får säljaren en komplett bild av både leadet och företaget.

Agenten kan: 

  • identifiera om någon kollega redan har en relation till kontakten.
  • föreslå fler relevanta interna personer inom företaget att kontakta.
  • ge en översikt över befintliga affärsmöjligheter kopplade till företaget eller individen.

Det ger inte bara bättre förutsättningar för en personlig och relevant dialog – det sparar också värdefull tid i säljprocessen. 

 

En popup visar mer information om leadet och den information som samlats in av agenten samt annan nyckelinformation om varför detta lead bör prioriteras. 

 

Håll koll på uppföljningen – utan extra ansträngning 

Att hålla överblick över alla uppföljningar är en utmaning för alla säljare.

Här kan den nya Engagement Agenten hjälpa till genom att: 

  • sammanställa uppföljningspunkter från e-post och andra kommunikationskanaler. 
  • föreslå relevant innehåll för uppföljning. 
  • ta fram mötesagendor och rekommendera deltagare. 
  • anpassa e-postinnehåll baserat på insamlad information.
     

Allt för att underlätta för säljaren att arbeta effektivt, hålla takten i dialogen – och aldrig missa ett viktigt steg. 

Från påminnelser till proaktiv handling 

Med Copilot i ryggen minskar risken för att viktiga åtgärder faller mellan stolarna. Säljare kan fokusera på det som faktiskt skapar värde – att bygga relationer och driva affärer framåt – medan agenten håller koll på detaljerna. 

 

I samma popup finns förslag på kommunikation som agenten tagit fram, där kan säljaren enkelt justera innehållet eller tonen i meddelandet innan det godkänns och skickas iväg. 

 

Sales Qualification Agenten är för tillfället planerad att bli tillgänglig i juli 2025. 

 

Filtrera vyer med naturligt språk 

En annan nyhet i Sales-applikationen är att du nu kan filtrera, sortera och hitta data med hjälp av naturligt språk. Det gör det enklare än någonsin att jobba med vyer och affärsdata – utan att behöva bygga avancerade filter.  

Skriv vad du söker – låt systemet göra resten 

I stället för att manuellt justera kolumner och filter kan du nu bara beskriva vad du vill se.  

Exempel: ”Affärsmöjligheter värda över 500 000 kr som förväntas stängas denna månad.” 

Systemet tolkar texten filtrerar automatiskt fram relevanta affärsmöjligheter. Det här sparar både tid och frustration – och gör det enklare för säljare och team att snabbt hitta det de behöver, utan att manuellt justera kolumnfilter eller skapa avancerade vyer. 

 

 

Denna funktion är just nu i preview, tillsammans med möjligheten att använda Copilot för att visualisera data i en vy i form av en graf vilket betyder att funktionerna inte är helt färdigutvecklade. Copilot skapar en visualisering för vyn baserat på de synliga kolumnerna och filtren. Efter att grafen genererats kan du själv byta till en annan diagramtyp eller justera vilken data som ska visas.

 

När du är nöjd med grafen kan du klicka på Copy-knappen för att kopiera det till urklippet och sedan klistra in det i dina dokument och presentationer.

 

Nyfiken på vad Copilot i Dynamics 365 eller Sales Qualification Agent kan göra för dig och ditt team? Hör gärna av dig till Lina Axelsson – hon berättar gärna mer och hjälper dig att komma igång!

 

Lina Axelsson

Applikationskonsult på Releye

lina.axelsson@releye.se