I helgen lanseras Microsofts Release Wave 1, 2025, som introducerar en rad nya funktioner för Dynamics 365 Customer Insights – Journeys. Med förbättrade Copilot-funktioner får marknadsföringsteam smartare verktyg för att skapa engagerande innehåll, optimera kampanjer och analysera kundbeteenden i realtid.
Här är en sammanfattning av de mest spännande nyheterna inom Customer Insights, presenterade av vår applikationskonsult Lina Axelsson:
1. Skapa journeys med Copilot
Nu kan vem som helst skapa kundresor på bara några minuter, utan tidigare erfarenhet. Beskriv enkelt vilken resa du vill skapa med naturligt språk, och låt Copilot bygga resan åt dig. Du kommer snabbt kunna komma igång med den kundresa du vill skapa och även få förslag och inspiration på föreslagna kundresor. Efter att ett utkast har genererats kommer du kunna förhandsgranska resultatet och finjustera detaljer efter dina behov.
Vi har läst om den här funktionen i tidigare release waves och den har funnits som public preview ett tag, men snart blir funktionen generellt tillgänglig.
2. Trigga nästa steg i kundresa baserat på segment
Den här funktionen ger ännu bättre kontroll över kundresor genom att sätta upp ett villkor som triggar nästa steg i resan baserat på om en person blir tillagd i ett specifikt segment. Detta möjliggör förbättrad personalisering och relevanta upplevelser baserade på kundens beteende.
Funktionen bygger vidare på befintliga if/then-regler. Du väljer hur länge du vill att kunden ska vänta på att bli medlem i segmentet innan kundresan fortsätter. Därefter definierar du vilka åtgärder som ska vidtas baserat på om kunden är eller inte är inlagd i ett segment.
3. Sätt upp Quiet times baserat på tidszon
Tysta tider sätts upp för att säkerställa att kundinteraktioner sker vid lämpliga tider på dygnet. Det blir nu möjligt att anpassa tysta tider baserat på kundens tidszon och region. Detta görs för att undvika att störa kunder på natten eller under helger, vilket maximerar engagemanget kring er kommunikation.
4. Pausa kundresor
Vid scenarier där du behöver pausa pågående kampanjer finns nu funktionen Pausa kundresor. Du har möjlighet att manuellt pausa en resa för att förhindra nya kunder från att gå med, och sedan återuppta den vid lämpligt tillfälle. Med andra ord blir det enklare och mindre stressigt att hantera oväntade händelser, istället för att stoppa kundresan helt.
5. Samla in extra kundinformation i formulär
I många situationer kan det vara värdefullt att samla in extra information från kunden via ett formulär – till exempel när någon anmäler sig till ett event kanske du vill ställa frågor som: ”Hur hörde du talas om oss?” eller ”Har du några allergier vi bör känna till?”.
Tidigare har det krävts att man skapar nya fält på kontakt- eller leadtabellen för att kunna samla in sådan information. Problemet med det är att det snabbt kan leda till en röra av fält som bara används tillfälligt och som inte alltid är relevanta för framtida arbete.
Med nya funktionen kan du i stället lägga till egna fält direkt i formuläret utan att skapa nya fält i databasen. De här anpassade fälten är helt fristående och all information som användaren fyller i sparas endast som en del av själva formulärsvaret. Det är ett smart sätt att hålla din datamodell ren och samtidigt ha full flexibilitet att samla in precis den information du behöver.
6. Exportera Customer Insights-data
Customer Insights – Journeys har tidigare erbjudit avancerade funktioner för anpassad rapportering via Microsoft Fabric. Många företag har dock redan befintliga system, och tack vare nya uppdateringar blir det nu enklare att integrera med de rapporterings- och analyssystem man redan använder. Detta innebär att du nu kan exportera data, så som öppnade eller klickade e-mail eller information om e-mail som studsat, till din egen lagringslösning utan att behöva använda Fabric.
7. Skapa eventportaler med Power Pages
Skapa en komplett evenemangsportal där potentiella deltagare kan få tillgång till en lista med evenemang, en detaljerad evenemangssida och en registreringssida. Portalen kan byggas med Customer Insights och en Power Pages-mall för att snabba upp skapandeprocessen. I evenemangsportalen kan du skapa en lista över kommande evenemang och ge detaljerad information om varje evenemang, inklusive sessioner, talare och registreringsformulär.
8. Förenkla överlämning från marknad till sälj
Skapa en smidig övergång från marknadsföring till försäljning genom att automatiskt generera försäljningsaktiviteter och poster direkt från kundresor. När en kund engagerar sig och visar intresse kan du skapa uppgifter, telefonmöten eller leads baserat på deras interaktion. Detta gör att försäljningsteamet får relevant information vid rätt tidpunkt och kan följa upp effektivt för att öka konverteringarna.
Är du intresserad av att lära dig mer om Customer Insights – Journeys? Tveka inte att kontakta Lina Axelsson, som gärna berättar mer.
Lina Axelsson
Applikationskonsult på Releye