I takt med att våren står runt hörnet byts jackor ut mot kappor och tunnare kläder plockas fram. Likaså uppgraderar Microsoft Dynamics garderoben med nya förbättringar och förändringar. Första vårtecknet är här och Microsoft släpper sin årliga och våriga Release Wave 1.
I april 2022 släpper Microsoft Dynamics sin Release Wave 1 av Dynamics 365. RW1 innehåller en mängd olika förbättringar och vi har sammanfattat våra favoriter i apparna Customer Service och Sales. I kommande artiklar berättar vi även om Marketing och Insights.
Nyheter i Dynamics 365 Customer Service
1. Inbox-vyn
Den nya releasen medför förbättringar i inbox-vyn som möjliggör att kundservicemedarbetare lättare kan arbeta med ärenden över flera olika kanaler samtidigt. Den nya uppdateringen bidrar också till starkare samarbete med Microsoft Teams.
2. E-postmallar
En ny avancerad malldesigner har tillkommit vilket gör det möjligt att enkelt skapa responsiva e-postmallar för bättre upplevelse och användning. Detta betyder att det kommer bli lättare att vara användare framöver, tillsammans med en förbättrad upplevelse och bredare utbud av e-postmallar.
3. Relevance Search läggs till i Portals
Den befintliga sökfunktionen i Portals kommer att ersättas med en mycket mer kraftfull och flexiblare relevanssökning, vilket gör det mycket enklare för portalanvändare att söka efter artiklar och annat innehåll.
4. Bättre interaktion med Microsoft Teams
Nya funktioner gör det möjligt för användare att chatta med kontakter i Dynamics samt att få tillgång till de senaste chattarna. Det kommer även gå att länka chatkonversationer till ärenden- och konversationsaktiviteter via Microsoft Teams.
5. Förbättring av standardköer
Administratörer kan ange en standardkö för varje arbetsström för en mer enhetlig dirigering av ärenden. Objekt som inte matchar några definierade dirigeringsregler, eller som stöter på något fel, dirigeras till standardkön.
Nyheter i Microsoft Dynamics 365 Sales
Dynamics 365 Sales fokuserar på att låta säljare komma närmare sina kunder genom enklare koordinering av möten med Teams, enklare filtrering av data, samt moderniserat gränssnitt vid avancerade sökningar. Nedan har vi listat några av våra highlights:
1. Enklare koordinering av möten i Teams
Den nya funktionen vid mötesbokningar i Dynamics 365 förenklar arbetet för säljarna då mötesbokningen i Dynamics 365 skickar ut ett e-postmeddelande med en Teams-länk direkt till den kopplade kontakten i mötet.
2. Jump Bar gör comeback
Funktionen som togs bort under förra årets Release Wave 1 är tillbaka! Jump Bar är en funktion som gör det enklare att snabbt filtrera efter poster baserat på en bokstav vilket hjälper säljare att se en bredare överblick av konton.
3. Moderniserat gränssnitt för avancerad sökning
Det har gått många år sedan ’avancerad sökning’ genomgick en större uppdatering. Men i april introduceras ’modern avancerad sökning’ som ersätter den välbekanta avancerade sökningen och ikonen i navigeringsfältet. Vi bryter ner uppdateringen:
- Du hittar ’avancerad sökning’ genom att klicka på sökrutan (utan att ange några söktermer). Detta ger alternativ för att söka efter rader i en tabell med avancerade filter så användaren lättare kan utgå från lämplig tabell. ’Avancerade filter’ används därefter för att definiera frågetermer över rader i den valda tabellen och/eller relaterade tabeller.
- Det är vanligt att många användare börjar på/med en befintlig vy när de skapar en ny vy, då detta det sparar tid eftersom beroende tabeller är redan förvalda. Med den moderna avancerade filterpanelen, kan användare ändra en eller flera rader samt lägga till flera regler till den befintliga vyn. Därefter kan man spara ändringar direkt i vyväljaren.
- I vyväljaren väljer man även administreringen av vyerna. Man kan till exempel dölja vyer man inte använder; dela vyer; tilldela vyer; radera eller inaktivera vyer. För att enkelt skilja systemvyer och personliga vyer så markeras personliga vyer med en ny ikon.
Läs vårt senaste inlägg om: Trender inom marketing automation