Wave 2 2021: Nyheterna i Microsofts senaste release

Oct 6, 2021

I mitten av oktober får vi äntligen ta del av Microsofts Release Wave 2 för 2021. I releasen hittar vi bland annat nyheter i Dynamics 365 Sales, Customer Service och såklart i Marketing. Microsofts AI-assistent för att skapa innehåll och chattintegration med Teams sticker ut som spännande nyheter, den fullständiga chattintegrationen kommer dock som en preview nu och släpps fullt ut i mars. Nedan kan du läsa om de funktioner vi ser extra mycket fram emot. 

Nyheter i D365 Sales 

Nu blir det tydligare att se om det finns några ändringar som ligger osparade i objektet. I Dynamics 365 Sales kommer också popout-möjlighet på företagskortet så att du kan ha kvar en lista i bakgrunden. Det finns också möjlighet att uppdatera information på flera företag (eller annan info) samtidigt

Förenklat gränssnitt i D365 Customer Service​ 

I D365 Customer Service​ kommer en förbättrad knowledge management-dialog där du enklare kan sortera och flytta om i informationsflödet. Även träfflistan vid sökning har fått ett förenklat gränssnitt. Ämnesfältet på ärende är förbättrat för att enklare kunna hantera och överskåda olika val.

Viss funktionalitet släpps som preview i denna release medan det ”riktiga” släppet kommer lite längre fram. En av dessa funktioner är teamsintegrationen. Bland annat blir det möjligt att länka dina Teams-chattar och annan information från teamskanalen till ärenden i D 365 Customer Service. Det kommer också stöd för att direkt kunna chatta med teamskontakter i Dynamics 365. 

Från och med Release wave 2 2021 kommer resursplaneringsgränssnittet från Field Service-delen (som gör det möjligt att schemalägga på team- och gruppnivå) att ligga som default. Det går självklart att använda gamla verktyget om man vill. Serviceplanering, serviceaktiviteter, IoT-notifikationer och kundtillgångar blir tillgängliga i Customer Workspace-appen och går att lägga till direkt i gränssnittet. 

 

En AI-baserad “idéspruta” i D365 Marketing

I Marketing hittar vi en ny epost-editor som gör det möjligt att a/b-testa utskick för att avgöra vilket som ger bäst effekt. Det kommer också en nya standardintegration för sms-utskick. Även kundresorna får sig ett uppsving med fler funktioner och bättre visualiseringar. I marketing-delen kommer också, som Microsoft kallar det, en AI-baserad idéspruta för innehållsskapande som ska underlätta för marknadsavdelningen att komma med nya uppslag och idéer för vad de ska fylla sina  kampanjer och epostutskick med. 

Fler inlägg

9 favoriter från Salesforce Winter ‘22 release

9 favoriter från Salesforce Winter ‘22 release

I helgen släppte Salesforce sin winter '22 release! I den här releasen hittar vi bland annat dynamiska mätdiagram, snyggare mejlmallar och en ny startsida för mobilappen. Sofia Carling, Martin Broliden och Sander Svensson Svenungsson är affärskonsulter på Releye och...

read more
Så får du en gratis testperiod i Dynamics 365 Marketing

Så får du en gratis testperiod i Dynamics 365 Marketing

Nu kan alla som har en Office365/Microsoft365 licens testa Dynamics 365 Marketing gratis! Erbjudandet ger dig full tillgång till Dynamics 365 Marketing och gäller under sex månader. Är du nyfiken på hur du kommer i gång? Här förklarar vi i steg för steg hur du får...

read more
Nu hittar du oss på Instagram!

Nu hittar du oss på Instagram!

Funderar du på hur det är att jobba på Releye? Nu kan du hänga med oss i vardagen via vårt Instagramkonto. Varje vecka tar en av våra kollegor över kontot för att uppdatera om kunder, projekt, luncher, AW:s.. och ja, hur livet som en ”Releyeare” är helt enkelt! Du...

read more