Wave 1 2021: Här är nyheterna i Microsofts nya release

25 mar, 2021

Vårens stora release-våg närmar sig! Redan den 1 april påbörjar Microsoft sin nya release Wave 1 2021. I den här releasen längtar vi efter att hugga tag i säljautomation, AI-baserad tilldelning och Track My TechnicianHär listar en av våra Dynamics 365-experter, Henrik Lillhagesina favoriter i Wave 1 2021. 

D365 Sales 

Säljautomation

Funktioner vi traditionellt känner igen som marketing automation kan vi nu även hitta i Sales. Bland annat kan du automatisera mejlutskick till kunder i definierade steg i säljprocessen. En annan ny funktion är att du kan få notiser när en kund eller prospekt har öppnat ett mejl eller svarat med ett visst nyckelord.

Förbättringar i mobilappen  för säljare på språng

I höstas lanserade Microsoft en rad nya förbättringar till mobilappen. I Wave 1 2021 hittar vi ännu fler funktioner som fokuserar på att;

1. Enkelt och smidigt överblicka kommande möten och dess innehåll för att du snabbt ska kunna förbereda dig på språng. 
2. Hitta, ändra och skapa kundinformation snabbt.
3. Förenklad administration och delning av information.

Skräddarsydda fiskalperioder

Prognosverktyget stödjer nu användandet av olika kalenderperioder, så som 4-4-5, 3-3-3-4 och ytterligare sju konfigurationer.

D365 Customer Service​ 

Schemaläggningshantering

Anslagstavlan för schemaläggning förbättras för att ge chefer en tydligare översikt över veckor och månader på sitt callcenter.

Hantering av kunskapsbas

Det blir också enklare för chefer att ta del av analyser som baseras på kundservicemedarbetares sökningar. På så sätt får de insikt i vad som behöver förklaras ytterligare och om det dyker upp nya typer av supportfall. En annan funktion som Microsoft har lagt till är federerad sökning som gör det möjligt att kunskapsbasen kan inkludera resultat från system utanför Dynamics, så som SharePoint eller tredjepartskällor.

AI-baserad tilldelning och eskalering av ärenden

Med nya tilldelningsregler blir det enklare för kundservice att sortera och ta hand om ärenden. När ärenden kommer in kan dynamiska tilldelningsregler sättas upp baserat på ärendets innehåll. Releasen innehåller också ”Intelligent tilldelning” som baseras på medarbetarnas färdigheter, det kan exempelvis handla om ansvarsområden eller erfarenhet. Ärendet matchas sedan automatiskt med de personer som är bäst lämpade för ärendet. Det finns också tillhörande ’Out of the box’-integrationer för att komma igång, dessa kan gå efter en färdig lista av medarbetare eller kapacitet. 

D365 Field Service


Följ min tekniker 
Med ”Track My Technician” kan dina kunderna spåra sin tekniker och se var de befinner sig någonstans. 

Smartare checklistor
Nu finns det större flexibilitet att designa och utforma checklistor till alla typer av jobb. Det är också möjligt att skapa ad hoc-inspektioner vid jobb som inte inkluderar inspektionsmoment.

Proaktiv service
Administrationen vid upplägg av nya tekniker förenklas. Det finns också möjlighet för uppsamling av lösningsbeskrivningar vid ärenden för att skapa en solid bas för framtida proaktivitet

Automatisk schemaläggning och rutt

Förbättringar till den inbyggda optimiseringen i schemaläggningstavlan. 

D365 Marketing

Förbättrat gränssnitt och funktionalitet för design av marknadsföringsmeddelanden
På marknadssidan hittar vi ett gäng nya och coola funktioner som hjälper till att leverera djupare och mer personlig kommunikation. Vi hittar även verktyg som ger dig insikter från dina marknadsföringsaktiviteter. Däremot är många av dessa bara funktioner för förhandsvisning, det är alltså inte helt säkert att de blir tillgängliga för alla. Tre funktioner som vi däremot vet att alla kan ta del av är: 

1. Guidning i editeringsupplevelsen  
2. AI-drivna bildförslag 
3. Flexibla layoutval

Henrik Lillhage

Dynamics 365 specialist och Affärskonsult

+46 733 80 20 18
henrik.lillhage@releye.se

Pernilla Henkow

Affärsområdesansvarig Microsoft

+46 707 19 93 97
pernilla.henkow@releye.se

Inspireras och läs mer

Manufacturing Cloud: Vad är det och hur fungerar det?

Manufacturing Cloud: Vad är det och hur fungerar det?

Manufacturing Cloud är ett relativt nytt tillskott i Salesforce-familjen som är till för företag inom tillverkningsindustrin. Med plattformen kan företag planera inför sina kommande produktioner och ta del av prognoser för att öka försäljningen och samarbetet inom...

läs mer
Salesforce Top Partner of the Year

Salesforce Top Partner of the Year

Igår fick Releye  utmärkelsen som en av Salesforce Top Partner of the Year!  För andra året i rad har Releye fått utmärkelsen Salesforce Top Partner of the Year!  När vi blev utnämnda till Top Partner förra året passerade vi en viktig målstolpe och vi är lika glada...

läs mer
Ny samarbetspartner för att fortsätta vara bäst i klassen

Ny samarbetspartner för att fortsätta vara bäst i klassen

Medarbetarna är bland det viktigaste vi har på Releye och på samma sätt som vi hela tiden testar nya metoder, modeller och tekniker, testar vi så klart också olika sätt att utveckla medarbetare och vårt ledarskap. Liksom våra kunder kommer till oss för...

läs mer