Våra favoriter i Dynamics 365 Marketing

Nov 22, 2021

Dynamics 365 Marketing är ett relativt nytt tillskott på den svenska marknaden. Om du är en tidigare användare av Dynamics kommer du att känna igen dig, det fungerar ungefär likadant i Marketing som i Dynamics andra miljöer. Plattformen innehåller lösningar som är till för att stödja marknadsföringsavdelningarna. Du kan bland annat automatisera din kommunikation, göra segmenteringar, formulär, epostutskick och massa annat! Här listar vår affärskonsult Mark Stenström de guldkorn som han tycker utmärker sig lite extra i Dynamics 365 Marketing. 

Djupa och värdefulla insikter

Den här funktionen är otroligt värdefull när du vill basera dina kampanjer på faktiska data. Bara med Dynamics standardversion kommer du långt med de insikter och rapporter du får tillgång till. Varje interaktion en person har gjort visas i en visuell tidslinje. Här ser du hur leads och kontakter har interagerat på din websida, hur många mejl de har öppnat, vilka länkar de har klickat på och om de har varit i kontakt med en säljare. Insikterna kan i sin tur användas när du skapar nya mejlutskick, landningssidor och kundresor. 

Personliga kundresor

En annan favorit är de automatiserade kundresorna. Genom att skapa flöden kan du kommunicera med dina kunder i olika kanaler under olika skeenden i köpresan. Beroende på hur de interagerar med din kommunikation kan du sätta upp regler för vad som ska hända när. Kundresorna skapar du med drag-and-drop-verktyget genom att välja vad som ska hända efter varje steg. Genom använda datan du har samlat in kan du också personalisera innehållet genom att till exempel ge information om sådant som personen redan visat intresse för.

Kraftfull segmentering

Med segmenteringen kan du sortera och gruppera dina kontakter för att skapa olika målgrupper. Du kan skapa ditt segment baserat på beteende, demografi, företagsdata eller andra parametrar. Tack vare att du kan samla så pass mycket data i Dynamics kan du göra väldigt specifika och anpassade målgrupper.  

Mejlutskick, formulär och marknadssidor

Kanske använder du ett separat mejlverktyg. Den stora fördelen med att ha mejlverktyg integrerat i ditt CRM är att du har allt samlat på samma ställe. Du ser om kunderna som har öppnat ditt mejl även har interagerat på hemsidan eller har varit i kontakt med en säljare och får på så vis en större helhetsbild. Med anpassningsbara mallar kan du skapa professionella mejlutskick, formulär och marknadssidor. Precis som när du skapar dina kundresor jobbar du i ett drag-and-dropgränssnitt. Du kan även se exakt hur formuläret eller mejlutskicket kommer att se ut innan du publicerar eller skickar det.

Fullt integrerad eventmodul

Den sista favoriten som kvalar in på vår lista är Dynamics eventmodul. Om du ska ha ett fysiskt event kan du samla all information om eventlokaler, logistik, biljetter, sessioner, föreläsare och sponsorer i plattformen. Eller så arrangerar du webbinarier med den inbyggda Microsoft Teams-integrationen. Du kan enkelt skapa en anmälningssida där deltagarna kan gå igenom eventinformationen och registrera sig. Det är också möjligt att marknadsföra dina event genom att integrera dem i mejlutskick och kundresor. 

Nu kan du testa Dynamics Marketing helt gratis i sex månader! Så här gör du för att få tillgång till testperioden.

Fler inlägg

9 favoriter från Salesforce Winter ‘22 release

9 favoriter från Salesforce Winter ‘22 release

I helgen släppte Salesforce sin winter '22 release! I den här releasen hittar vi bland annat dynamiska mätdiagram, snyggare mejlmallar och en ny startsida för mobilappen. Sofia Carling, Martin Broliden och Sander Svensson Svenungsson är affärskonsulter på Releye och...

read more
Wave 2 2021: Nyheterna i Microsofts senaste release

Wave 2 2021: Nyheterna i Microsofts senaste release

I mitten av oktober får vi äntligen ta del av Microsofts Release Wave 2 för 2021. I releasen hittar vi bland annat nyheter i Dynamics 365 Sales, Customer Service och såklart i Marketing. Microsofts AI-assistent för att skapa innehåll och chattintegration med Teams...

read more
Så får du en gratis testperiod i Dynamics 365 Marketing

Så får du en gratis testperiod i Dynamics 365 Marketing

Nu kan alla som har en Office365/Microsoft365 licens testa Dynamics 365 Marketing gratis! Erbjudandet ger dig full tillgång till Dynamics 365 Marketing och gäller under sex månader. Är du nyfiken på hur du kommer i gång? Här förklarar vi i steg för steg hur du får...

read more