Tableau + Salesforce – Vad kan vi vänta oss?

12 feb, 2020

Det har gått drygt sex månader sedan Salesforce köpte upp den marknadsledande analysplattformen Tableau. Vad har hänt sedan dess och vad kan vi vänta oss framöver? Vi har pratat med vår Tableau-expert, Markus Rundal, som svarar på de vanligaste frågorna och förklarar vad vi kan vänta oss. 

För de som inte vet  vad är Tableau?

Tableau är ett marknadsledande BI-verktyg (Business Intelligence) som används för att förenkla och visualisera rådata. Mest är det nog inom datavisualisering där vyerna är byggda i Tableau Desktop. Men i själva verket handlar det också om det som händer bakom vyerna. 

Tableau kopplar upp sig mot datakällor där information finns (det kan vara allt ifrån en textfil till ett helt CRM-system, som Salesforce). När data är insamlad används Tableau för att bygga visualiseringarna. Det kan vara sådant som att beräkna om nya nyckeltal eller integrera en hel budget från ett annat system. Dessa vyer publiceras sedan mot fast sida eller tillbaka mot ett CRM som Salesforce.


Varför köpte Salesforce Tableau?

Tableau är en av marknadens bästa alternativ när det kommer till analys och visualisering av data. Salesforce som CRM-system innehåller extremt mycket data. Det finns bra stöd för visualisering av data i Salesforce som standardlösning, men om du vill göra mer avancerad uppföljning är Tableau extremt kraftfullt. Idag byggs många tredjepartssystem som exporterar och arbetar med data utanför Salesforce. Med Tableau kan de skapa visualiseringar och större möjligheter till att analysera det direkt i Salesforce. Salesforce har alltså som mål att förenkla hela processen genom att knyta samman dessa produkter. 

Tableau blir ett bra komplement till Salesforce Analytics-erbjudande och gör plattformen mer komplett. Vi på Releye ser verkligen fram emot att se vad som händer framåt.  

 

Hur ser integrationen mellan Salesforce och Tableau ut?

Det finns redan idag en sömlös integration mellan Salesforce och Tableau, men de stora förändringarna kommer nog lite senare. Det är inte helt omöjligt att de vyer som existerar i Salesforce idag kommer övergå att övergå i Tableau, eller tvärtom, vi får se!

Om jag får fortsätta att spekulera: Salesforce är idag en 100% molnlösning medan Tableau fortfarande har en stor del av sin verksamhet on premise. Jag tror att detta uppköp innebär att Salesforce med Tableau kommer att erbjuda kunder en typ av hybrid-lösning där kunder med känslig data har en möjlighet att fortfarande ha kontroll och inte släppa iväg detta till molnet.

 

Power BI ägs av Microsoft och Tableau av Salesforce – vad är den stora skillnaden mellan dessa stora BI-plattformar?

För att svara på den här frågan är det viktigt att veta vilka affärsfrågor man vill lösa med hjälp av dessa produkter. Det finns många likheter, men beroende på affärsfrågan kommer det att skilja sig åt. Vad för typ av uppföljning är det som ska göras? Tableau är känd för att ha större möjligheter till djupare analys medan PowerBI har bättre stöd för ekonomisk uppföljning. Sedan skiljer sig licenserna på produkterna och skalas olika med antalet användare.

Vilka är de vanligaste kundutmaningarna som Tableau kan lösa?

Med Tableau skapas anpassade dashboards beroende på vem som ska se analyserna. Som försäljningschef eller avdelningschef vill du troligtvis få en överblick över vilka säljare som presterar bäst, vilka produkter och affärer som har högst marginal. Som VD eller ledningsgrupp vill du oftast se samma typ av data – men på en annan granularitet. Där kan du tillexempel få en överblick över verksamhetens KPIer, intäkter, kostnader och vinstmarginaler.  

Vill veta mer om hur Tableau och Salesforce kan passa in i era processer? Hör av dig till oss!

Charlotte Magne

Head of Business Area Salesforce

+46 (0)735 18 01 62
charlotte.magne@releye.se

Markus Rundal 

 Business Intelligence Developer

Inspireras och läs mer

Hurra – Releye fyller 20 år!

Hurra – Releye fyller 20 år!

Hurra - Releye fyller 20 år! Det som började med tre vänner, en idé och en lägenhetstvåa på Drottninggatan är idag ett ledande konsultbolag inom kundstrategi och CRM-lösningar. Möt Bodil Ekström, en av grundarna bakom Releye. I vår intervju bjuder hon på...

läs mer
Common Data Service – det bästa som hänt sedan skivat bröd

Common Data Service – det bästa som hänt sedan skivat bröd

Kanske har du hört begreppet Common Data Service tidigare. Men vad betyder det egentligen? Och vad innebär det att lagra data i Common Data Service? Henrik Lillhage, affärskonsult och Dynamics-expert på Releye, benar ut begreppet och ger oss exempel på hur det skulle...

läs mer
Share This