Så fungerar Salesforce Sales Cloud

19 nov, 2020

Salesforce Sales Cloud används av stora företag som Amazon, Coca Cola, Spotify och American Express, men är lika omtyckt av de små. Sales Cloud är prisat och älskat av säljorganisationer världen över. Men hur fungerar det egentligen? Och vad är fördelarna? Vi möts ofta av frågor kring Sales Cloud och hur det kan användas. Här ger en av våra certifierade konsulter, Johan Westerholm, svar på några av de vanligaste frågorna. 


Vad är Salesforce Sales Cloud?

Sales Cloud är en del av Salesforce molnbaserade CRM-system där Sales Cloud är till för säljningsorganisationen. Plattformen används för att hålla koll på kunder och affärer och vilka säljaktiviteter som ska göras. Det finns också möjlighet att jobba med leads och prospekt innan de har blivit riktiga affärsmöjligheter. Sales Cloud visar även hur du ligger till i förhållande till dina och organisationens försäljningsmål och vad som krävs för att nå dit.

 

Så kan det se ut när du hämtar hem en affär i Sales Cloud. 


V
ad kan du göra i Sales Cloud?
  

Det finns en mängd funktioner i Sales Cloud som används för att skapa, följa upp och analysera verksamhetens affärer. Här är delarna som är mest grundläggande:

1. Leads
Under leads finns de kontakter som ännu inte blivit affärsmöjligheter. Leadsen läggs in automatiskt eller manuellt från andra system eller filer. Här kan du bland annat skicka e-post, logga samtal och fylla i detaljer om personen. Förhoppningsvis konvertera du så småningom ett lead till en affärsmöjlighet. När affärsmöjligheten skapas kopplas den till ett konto, en kontakt och ett säljprojekt. Du kan till exempel ha ett lead-forumlär på din hemsida, och när en potentiell kund fyller i det så hamnar leadet i Salesforce och routas automatiskt till den säljare som är bäst lämpad för att kontakta personen.

2. Konton
Här listats alla företag som du och din säljorganisation har varit i kontakt med. Från ett konto skapar man ofta den berömda ”Kund 360” – en bild av kundens engagemang hos dig. Här kan du bland annat se vilka kontakter och affärsmöjligheter som är relaterade till kontot, vilken industri som företaget tillhör, pågående aktiviteter, antal anställda, pågående avtal, genomförda köp, adressuppgifter och mycket annat 

3. Kontakter
Under kontakter hittar du just dina kontakter, det vill säga de fysiska kontaktpersonerna. Här kan du fylla i detaljer som telefonnummer, e-postadresser, titlar och vilken roll en person har på företaget.

4. Säljprojekt
Det är här det händer! Under säljprojekt ser du alla affärsmöjligheter. Som säljare kan du se vilka affärer som är på gång, hur varma eller kalla affärerna är och hur du ligger till utifrån dina mål. Som säljchef kan du överblicka hur varje enskild säljare ligger till, hur många affärer som finns I pipeline och hur organisationen ligger till utifrån KPI:er. Resultaten aggregeras och kan visas visuellt i rapporter och instrumentpaneler (dashboards).

5. Rapporter och Instrumentpaneler
Rapporter och instrumentpaneler kan skapas för i princip allt, så länge datan finns i Salesforce. I instrumentpanelen ser du visuella grafer och tabeller på allt ifrån leads, kunder, vilka segment de tillhör och hur varma eller kalla affärerna är, till säljvolym för specifika produkter. Du kan också använda informationen för att skapa rapporter som antingen ligger i Salesforce eller skickas ut automatiskt till valda personer. 
Genom att skapa insikter och kan ni dra slutsatser kring era produkter och affärer. 

 

I instrumentpanelen kan du välja vad som ska visas och hur det ska se ut. 

 

Utöver dessa objekt och funktioner finns ett flertal andra funktioner som är till för att underlätta säljarbetet. Det finns interna chattar, möjlighet att skapa säljkampanjer och mål.

 

Vad är fördelen med Sales Cloud?
 

Det finns mängder av fördelar med Sales Cloud. Den kanske mest självklara är att du kan överblicka och ha koll på dina affärer. Genom ett gemensamt arbetssätt för hela organisationen skapar ni både ett enklare och mer effektivt sätt att arbeta på. Ytterligare en fördel är du kan börja i liten skala och sedan koppla på fler delar allt eftersom. Eftersom Salesforce är en av ledarna inom CRM kan du också känna dig trygg med att de håller dig uppdaterad med det senaste. Under ett år släpps alltid tre releaser med nya funktioner och verktyg för att kunna möta konkurrenter på marknaden.

   

Vilka typer av företag kan använda Salesforce Sales Cloud?
Sales Cloud kan användas av såväl den stora organisationen som den lilla. Det är en bra plattform att växa med där du kan börja med ett startpaket och senare addera mer funktionalitet och fler kontakter när du känner dig mogen för att expandera. Det är enkelt att använda, men för att sätta upp det på rätt sätt är det viktigt att använda en certifierad Salesforce-partner i början. Salesforce lägsta licens-typ heter Professional. Här finns väldigt bra funktionalitet för dig som bara vill köra igång. Det som saknas här jämfört med Enterprise- och Unlimited-licenserna är bland annat möjligheten att integrera med andra system (så kallade Api calls). Enterprise och Unlimited används för lite större organisationer som gärna vill hämta eller skicka data till andra system och som kan behöva mer utrymme i sin Salesforce-miljö. Vi hjälper dig gärna med att hitta rätt, eller så kan du gå direkt till Salesforce.

Vi har bestämt oss för Sales Cloud – hur gör vi nu? 

Vi rekommenderar att antingen ta kontakt direkt med Salesforce eller att prata med en certifierad Salesforce-partner. Av Salesforce kan ni få hjälp med priser för olika paket och licenser. Av Salesforce-partnern får ni hjälp med hur ni kan gå tillväga. Releyes styrka är att vi har erfarna och skickliga personer på både den tekniska sidan och den strategiska sidan. 

Hör av dig till oss om du har fler frågor om Sales Cloud!  

Johan Westerholm

Affärskonsult Salesforce

+46 (0) 705 25 50 90
johan.westerholm@releye.se

Charlotte Magne

Affärsområdeschef Salesforce

+46 (0)735 18 01 62
charlotte.magne@releye.se

Inspireras och läs mer

Unisports väg mot en gemensam datastruktur

Unisports väg mot en gemensam datastruktur

Komplexa strukturer och varierande säljprocesser blev utmaningen för Unisport i takt med stor tillväxt och förvärv av företag i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Nederländerna. Målet var att hitta en gemensam datastruktur för hela verksamheten....

läs mer
Dynamics SA Connector öppnar en mängd nya dörrar

Dynamics SA Connector öppnar en mängd nya dörrar

Nu kan du automatisera en mängd nya processer i Microsoft Dynamics 365, utan någon ytterligare utveckling. Med Dynamics SA Connector kan du koppla upp en fullskalig automatiseringsmjukvara mot Dynamics 365. Den generiska kopplingen öppnar en mängd nya...

läs mer
10 favoriter från Salesforce release Winter ’21

10 favoriter från Salesforce release Winter ’21

Vintern närmar sig och ett tydligt tecken på att vi går mot en kallare årstid är att Salesforce release Winter ’21 släpptes i helgen. I denna release kan vi bland annat ta del av dynamiska formulär, förbättrade flöden och snyggare vyer. Liksom vårens och sommarens...

läs mer
Share This