Skistar

 

Kundens berättelse

Skistar skapar lojalitet och merförsäljning med hjälp av Marketing Automation

Skistar hade ett behov av att effektivisera sina affärsprocesser för att öka försäljningen och minska det administrativa arbetet. Genom implementering av Marketing Automation har Skistar uppnått nya arbetssätt, goda resultat inom försäljning, och även skapat en effektivare vardag för deras säljare.

Kund: Skistar
Lösningar: Marketing Automation

Skistar äger och driver skidanläggningar i Sälen, Åre, Vemdalen, Tysil och hemsedalen,  samt i Hammarbybacken mitt centrala Stockholm och i den familjära skidorten St. Johann i Österrike. Skistars mål och vison är att skapa minnesvärda skidupplevelser och ha ett ledande utbud inom europeiska alpindestinationer.

”I en tid där teknikutvecklingen går lika snabbt fram som utbuden av produkter och tjänster ökar, blir det allt viktigare för företag att vårda sina kundrelationer.”

Mathias Lindström

Marknadsdirektör, Skistar

Skistar som erbjuder en säsongsprodukt, har ett helhetstänk året runt. Något som har bidragit till att relationen mellan kund och företag kan hållas levande.

En levande kundrelation året runt

Det är oktober och hos Skistar bokas vinterns skidsemester för fullt. I företagets mun kallas denna tid för stora införsäljningsmånaderna, men genom att lägga stor vikt vid sina kundrelationer, har Skistar, trots sin säsongsprodukt, ett helhetstänk som genererar i olika typer av försäljning året runt.

Mathias Lindström arbetar som marknadsdirektör på företaget och har ett övergripande ansvar för marknadskommunikationen, och hur den är kopplad till försäljningen. Enligt honom har CRM blivit både viktigare och högre prioriterat under de senaste åren. På våra skidorter har vi många återkommande kunder som varje år bor i samma hus, under samma vecka. Vi har märkt att det är väldigt viktigt att behålla dem.

Det är dessutom mer kostnadseffektivt att vårda befintliga relationer än att skapa nya genom köpt reklam. Med fokus på en god kundrelation skapas även en effektiv säljkanal. Kopplat till en årsplan och säljstatistik, kan företaget se när de ska bearbeta varje specifik konsument. Detta sker nästan uteslutande med e-mejl, men via one-to-one-kommunikation, istället för masskommunikation. I dagens teknikutveckling går det hur fort som helst, men det är viktigt att det inte uppstår inflation i kommunikationen.

”Jag tror många begår misstaget att skicka för mycket massinformation. Vi försöker att kontakta varje kund anpassat efter när det passar just denne”, säger Mathias Lindström. Något som han menar även skapar lojalitet och bidrar till merförsäljning.”

Mathias Lindström

Marknadsdirektör, Skistar

En välplanerad årscykel

För att aldrig tappa kunden, håller Skistar alltid relationen till denna levande, men utifrån olika aspekter under olika delar av året. En årscykel börjar i maj, då säsongsprogrammet numera släpps och de gamla kunderna ges en möjlighet att boka vad de vill.

”Vi ser ett mönster att människor planerar sina semestrar allt tidigare.”

Mathias Lindström

Marknadsdirektör, Skistar

Höstens stora införsäljningsmånader följs sedan upp av merförsäljning i slutet av året, då man erbjuder konsumenten andra produkter, som exempelvis liftkort. Under själva säsongen är kommunikationen mer informativ. Man ligger lågt och låter kunden själv välja ifall den vill nyttja information som lokala webbsajter. När kunden sedan kommer hem följer en direkt utvärderingsfas, ofta även innehållande någon form av erbjudande.

”Direkt efter skidsemestern är folk som mest sugna på att åka ytterligare en gång. Januarikunder brukar få erbjudanden om att boka en ny resa till påsk”, berättar Mathias Lindström. Slutligen följer en stillsam kommunikation, då säsongen går mot sitt slut och kunden informeras om nyheter inför nästa vinter.”

Mathias Lindström

Marknadsdirektör, Skistar

Releye som partner

Med en kontinuerlig tillväxt har Skistar nyligen valt att arbeta tillsammans med Releye som ska sköta hela implementeringen.

”Det är en investering i ett system som syftar till att förenkla vår vardag”, avslutar Mathias Lindström som inte tror att konjunkturen kommer att påverka Skistar så mycket. Skidsemestern är en sund semesterform som ligger i tiden. Man rör på sig och är tillsammans i friska luften. Och då tiden blir en allt knappare resurs, blir även semestern en allt viktigare del i människans liv.”

Mathias Lindström

Marknadsdirektör, Skistar

Inspireras av våra kunder

Nordnet

En enhetlig bild av kunden

Retail bank

Analysverktyg för marknadsbearbetning

Mockfjärds Fönstermästaren

Mobilt verksamhetssystem