Stärk din säljprocess och driv framgångsrik försäljning

Vill du driva framgångsrik försäljning? Ja, då måste du bemästra din säljprocess. Hur håller du koll på dina affärsmöjligheter? Och vart hittar du lämpliga prospekts? Vi har träffat vår affärsområdeschef, Charlotte Magne, som ger dig smarta tips på hur du får stenkoll på dina affärer.

Kan du berätta lite om dig själv – Vem är du och vad arbetar du med hos oss på Releye?

– Jag heter Lotta Magne och jobbar som affärsområdeschef för vårt affärsområde, Salesforce. Det innebär att jag bland annat ansvarar för vår profit och loss. Jag ser även till att våra konsulter är belagda – varken för mycket eller för lite, berättar Lotta och fortsätter:

– För att nå de här målen behöver jag driva på vår försäljning – att få in nya kunder eller växa på befintliga.

Vad är det som gör att du har stenkoll på våra affärer?

–  Jag jobbar såklart mycket i vårt eget CRM-system, och framförallt i vår deal-pipe för att hålla koll på vilka affärer vi har på gång och få en bra överblick över när vi kommer att stänga affärer. Vidare kombinerar jag pipeline-arbetet med många avstämningar och behovsanalyser med våra prospekts.

Hur och vart hittar vi lämpliga prospekts?

– Om jag känner att pipen är tunn, så behöver vi göra en insats för att få in fler leads. Det kan vi göra genom att ta hjälp av en TM-byrå, arrangera event eller följa upp leads med hjälp av våra partners. Eftersom vårt Salesforce-affärsområde befinner oss i en tillväxtfas så är det här något som jag gör kontinuerligt.

Hur ser vi till att stänga våra affärer?

– Om vi har många affärer i slutfasen är det viktigt att fokusera på att stänga dem. Då sitter jag mycket i telefon, uppdaterar offerter och har interna möten med våra arkitekter och experter för att hitta bästa möjliga lösningsförslag för kunden.

Tycker du att det är roligt att jobba med sälj?

– Det är väldigt roligt. Det är extremt mycket affärsutveckling i vårt säljarbete då vi jobbar med komplexa affärer. Så mitt jobb innebär att hitta en lämplig och bra lösning för kunden, som stödjer deras verksamhet och långsiktiga strategi, säger Lotta och fortsätter:

– Eftersom jag även är kundansvarig får jag möjlighet att följa dem från ny kund till implementerad lösning – och vidare se effekterna från strategin och lösningen som vi först tog fram med kunden.

Vad är viktigt att tänka på under ett första möte med kunden?

  1. Lyssna på kunden och ta reda på vad har de för behov? Du ska i nästa steg ta fram ett lösningsförslag som passar just dem.
  2. Skapa förtroende – Du representerar ditt bolag och du vill såklart få till ett andramöte. Visa kunden att du är intresserad av dem, och kom gärna med smarta små tips direkt i mötet för att få kunden att förstå att du vet vad du pratar om.
  3. Utvärdera kunden – Tillåt dig själv att vara lite kräsen. Trots att det varit ett bra möte, så kanske kunden inte passar just dig just nu. Kommer de vilja ta ett beslut inom snar framtid eller ej? Kanske ska du lämna över leadet till marknad och låta dem värma upp kunden lite till innan du bearbetar dem aktivt igen?