27 februari 2019

Hur vet du egentligen att det är dags att byta ut ditt CRM-system mot ett nytt? Vi har pratat med vår affärskonsult, Emma Nilsson, som har lång erfarenhet av CRM-implementationer. Här är hennes sex bästa tips för när det är dags att säga hejdå till din nuvarande CRM-lösning.

1. Du saknar stöd för uppföljning och coaching

För att kunna följa dina medarbetares prestation och för att kunna hjälpa dem att nå era mål behöver ditt system ha stöd för uppföljning och coaching. Det är viktigt för att din verksamhet ska kunna utvecklas och växa.

2. Dina medarbetare vill inte jobba i lösningen

Tycker dina medarbetare att systemet är svårt att arbeta i? Ja, då kan det vara dags att fundera på om du ska se över din CRM-lösning. Ett system som har ett lågt användande, tar lång tid att lära sig och har allt för komplicerade funktioner leder många gånger till att medarbetarna slutar använda lösningen. Fundera på vilka behov dina medarbetare har, vilka processer systemet ska stötta och kanske viktigast, vad vill ni kunna följa upp. Designa lösningen där efter.

3. Ditt CRM-system stödjer inte dina medarbetares arbetssituation

Idag är vi många som arbetar på spång och det är därför viktigt att våra arbetsverktyg stödjer mobila enheter. Om ditt CRM-system inte är anpassat för mobila enheter kan detta bli ett onödigt hinder för dina medarbetare.

4. Din lösning är för manuell 

Upplever du att du inte får någon hjälp av systemet? Behöver du göra många manuella steg själv? En vanlig anledning till att man inte vill jobba i CRM-systemet är att det är för mycket information som ska läggas till på för många ställen, kanske behöver du lägga till befintlig information om dina kunder och kontaktpersoner varje gång du skapar en affär? Då kan det vara läge att se dig om efter en ny CRM-lösning som har stöd för automatiserade processer och som faktiskt bidrar till högre effektivitet.

5. Du vet inte vart kunden befinner sig i leadsprocessen

 Tappar du prospekt och leads i ditt nuvarande CRM-system? För att undvika detta behöver du ha en CRM-lösning som ger dig en översikt av leads oavsett vilken kanal de kom in från och som ger dig möjlighet att jobba med att bearbeta dessa automatiskt och eller av säljare.

6. Du saknar en överblick av kunden

Även om det är en gammal sanning att vilja ha en 360-graders bild av kunden så är den minst lika relevant idag. Idag kommunicerar vi med våra kunder i fler kanaler och ditt CRM behöver ha stöd för att samla ihop all den informationen och ge dig en överblick av kunden och era interaktioner. Utan detta finns det risk att sälj, marknad och kundservice jobbar i silos och att kundens upplevelse av företaget inte blir vad den skulle ha kunnat vara. 


Är du nyfiken på hur vi kan hjälp dig med ditt CRM-system? Kontakta oss eller låt dig inspireras av våra tidigare kundlösnigar!

Förnamn*
Efternamn*
Email*
Telefon
Företag
Meddelande
Jag godkänner att Releye sparar mina uppgifter i enlighet med nedan text