13 februari 2019

Idag är det viktigare än någonsin för företag att driva trafik och konvertera besökare till leads. Men hur vet du när ett lead är redo att lämnas över till en säljare? Jo, med hjälp av Marketing Automation. Nu kanske du undrar vad Marketing Automation är och hur det fungerar? Det ska vi förklara för dig nu.

Alla kunder är olika och har olika behov. Det är därför vi inte kan hantera alla leads på ett och samma sätt. Kom ihåg att varje lead du får in är unikt och måste hanteras därefter.

Låt oss säga att en person besöker er hemsida upprepade gånger, laddar ned guider och läser på om era tjänster. Då kan du utgå från att detta är ett mycket varmt lead. Om en annan person däremot besöker er hemsida en gång och laddar ned en guide, så kan du utgå från att detta lead inte är lika varmt eller är av samma betydelse för er.

För att enkelt förklara vad Marketing Automation är så kan man säga att det är riktad och automatiserad marknadsföring som baseras på kundens, eller den potentiella kundens, beteende och rörelsemönster online. Med hjälp av Marketing automation kan du dela upp leads efter deras relevans och hålla dem varma tills det är dags för din säljavdelning att ta över.

Hur fungerar Marketing Automation?

Marketing Automation är en mjukvara som hjälper dig att hantera information som automatiskt skickas och tas emot mellan olika system vid förutbestämda händelser. För att ett automatiskt flöde ska fungera behövs två saker –  en utlösare och en uppgift.   

  • Utlösaren är ofta en händelse på din hemsida som till exempel: ett klick på en knapp, ett inskickat formulär eller ett slutfört köp. Där slutmålet är viktigt att spåra och hålla koll på.

  • Uppgiften är det som sker efteråt, som till exempel: uppdatera ett kontaktfält, lägga till eller ta bort en kontakt i en databas eller skapa påminnelse för en säljare att följa upp ett prospekt. Uppgiften handlar nästan alltid om att lägga till, ta bort eller ändra information i olika system efter att utlösaren gått.

De automatiska flödena används ofta för att uppdatera kontaktuppgifter, fördela leads efter relevans och digitalt beteende eller för att skicka ut riktad kommunikation.

Varför ska mitt företag använda sig av Marketing Automation?

Idag är det möjligt för en marknadsförare att prestera minst lika bra som ett helt team med marknadsförare. Hur? – Med hjälp av Marketing Automation. Marketing automation hjälper dig att optimera och automatisera ditt företags processer för effektiv marknadsföring och försäljning. Exempelvis genom att:

  • Hjälpa dina säljare hitta och välja ut de mest lovande affärsmöjligheterna
  • Automatiskt bestämma hur och när digital kommunikation ska skickas ut
  • Hålla din kontaktdatabas uppdaterad och korrekt
  • Personalisera din hemsida med riktade budskap

Är du nyfiken på vad vi gjort inom Marketing Automation? Kolla in våra tidigare kundcase!

Vi på Releye har lång erfarenhet av att ta fram koncept och lösningar som gör det möjligt för dig att kontakta kunden på rätt plats, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. Visst låter det bra?  

Vi är effektiva, smarta och innovativa – låt oss hjälpa dig! 

Förnamn*
Efternamn*
Email*
Telefon
Företag
Meddelande
Jag godkänner att Releye sparar mina uppgifter i enlighet med nedan text