4 frågor som hjälper dig att hitta ert CRM-system

Att välja CRM-system kan kännas både krångligt och jobbigt. För hur vet du egentligen att systemet är rätt för ditt företag? Här är fyra frågor som hjälper dig att hitta det bästa alternativet för ditt företag!

1. Börja med att fråga dig själv – varför vi gör den här satsningen?

För att veta vilket CRM-system som passar ditt företag behöver du formulera syftet med din satsning. Vilka problem ska ditt system lösa? Vilka effekter vill du uppnå? Vad är viktigast? Om du tydligt kan definiera och specificera dessa frågeställningar kommer de hjälpa dig att bena ut vilka krav du har på ditt CRM-system.

2. Titta på användarvänlighet – är systemet enkelt att använda?

När du ska välja en CRM-leverantör är det viktigt att titta på systemets användarvänlighet. Tänk på de som kommer använda systemet. Kommer de förstå funktionerna och tilltalas av gränssnittet? Ett system som har en massa tekniska funktioner och en flashig design är inte alltid det bästa valet. Det som är viktigt är att du förstår hur systemet ska användas och att du lätt kan navigera dig fram.

3. Se över systemintegration – kan du koppla ihop CRM-systemet med dina andra datasystem?

Du har säkert redan andra datasystem som till exempel ett affärssystem och ett eposthanteringsprogram när du börjar titta på en CRM-implementation. Då är det viktigt att komma ihåg att dessa system måste kunna snacka med varandra, och helst på egen hand. För visst blir det roligare att jobba i ett system om du slipper allt dubbelarbete? Se därför till att titta på systemintegration när du väljer en CRM-leverantör.

4. Titta på avtal med din partner – kan du få snabb och bra support?

Ibland kan teknik strula och då är det skönt om det finns en hjälpande hand nära. Se därför till att teckna avtal med en CRM-partner som kan erbjuda dig snabb och bra support när saker och ting skiter sig. För ett bra CRM-system är ju det som fungerar och används.

Är du nyfiken på våra tidigare CRM-implematationer? Spana in våra kundcase!

Vi på Releye har över 20 års erfarenhet av att implementera digitala systemstöd för operativt kund- och ledningsarbete. Tillsammans kan vi kika på CRM-lösningar som passar ditt företag.