Höjdpunkter från Dynamics 365 Release Wave 1, 2020

11 feb, 2020

Två gånger om året släpper Microsoft uppgraderingar till Dynamics 365. Nu är den första releasen för 2020 i full gång och vi kan vänta oss en hel del nya och smarta funktioner. Releyes Dynamics 365 specialist, Henrik Lillhage, har spanat in de största och viktigaste nyheterna. Här är höjdpunkterna från Dynamics 365 Release Wave 1, 2020. 

Sälj – Dynamics 365 Forecasting  

  • I den nya releasen lanseras Dynamics 365 Forecasting. Redan nu kan du hitta mycket information om kunderna och deras möjligheter, men med Forecasting kommer säljare enklare kunna hantera pipelines och följa upp sina prognoser. Den enskilde säljaren kommer kunna identifiera vilka affärer som måste låsas för att säljaren ska nå sin kvot, medan säljchefen får ett verktyg som underlättar uppföljning och planering av  teamets aktiviteter. Med hjälp av denna funktion kan både säljare och säljchefer få bättre insikter i de affärsmöjligheter som verkligen påverkar affären. Liknande funktioner har funnits i många andra CRM-plattformar, men de har ibland upplevts som krångliga och administrativt tunga. Därför släpps nu Dynamics 365 Forecasting.

    Marknadsföring – Automation & förbättrad UI 

    • Med hjälp av automatiserad kommunikation kan du skapa personlig kommunikation till en stor gruppTagga upp kommunikationen baserat på vad kunden gör; så som köp, returer, betalningar med mera. Genom att skapa kundresor som anpassas utifrån kundens specifika beteende kan de bearbetas på ett mer effektivt och framgångsrikt sätt.

       

    • Skapa enkla E-formulär för uppföljning och insamling av feedback från kunder och lägg dem sedan i automatiserade processer. Systemet reagerar på vilka svar du får in och ni kan därefter hantera kunden utefter dess unika behov.

       

    • Förbättrad UI – Microsoft gör ett stort designinitiativ för D365 Marketing i april. Det innebär att de förbättrar e-mejl, editor, eventmodulen, segmenteringsmotorn samt automationsflöden för kundresor.

       

    Fältservice – Schemaläggning och resurshantering

    • Standardreglerna för hantering av arbetstider, ledigheter, frånvaroanmälningar och dess efterföljande justeringar kommer att förbättras. Det kommer att bidra till att arbetet blir utfört och hindra att uppgifter hamnar mellan stolarna.

       

    • Ibland är det nödvändigt att göra ett jobb i en specifik ordning. Till exempel behöver man bygga huset innan elen kan dras. Serviceorganisationen kan nu optimera arbetsflödet genom att kommunicera i vilken ordning saker och ting ska utföras. Dynamics 365 Field Service försäkrar er därför om att tekniker följer optimala arbetsflöden och erbjuder en effektiv installation.

       

      Säljinsikter – AI

    • Microsoft fortsätter utöka sitt erbjudande inom smarta tjänster som integreras i D365. Med nya Call Insights kan Dynamics spela in vad som sägs, spara in ett transkript och analysera tonen i samtalet. Utöver det lägger systemet automatiskt in vilka konkurrenter, varumärken och actions som nämns i samtalet.

       

    • Relationsassistenten ger dig möjlighet att lätt se vem av dina kollegor som kan introducera dig för kontaktpersoner. “Vem känner vem”-kartan kan se hur så här:

    Vill veta mer om den nya releasen från Microsoft Dynamics 365 och hur de kan passa in i era processer? Hör av dig till oss!

    Henrik Lillhage

    Dynamics 365 specialist och Affärskonsult

    +46 733 80 20 18
    henrik.lillhage@releye.se

    Pernilla Henkow

    Affärsområdesansvarig Microsoft

    +46 707 19 93 97
    pernilla.henkow@releye.se

    Inspireras och läs mer

    Tableau + Salesforce – Vad kan vi vänta oss?

    Tableau + Salesforce – Vad kan vi vänta oss?

    Det har gått drygt sex månader sedan Salesforce köpte upp den marknadsledande analysplattformen Tableau. Vad har hänt sedan dess och vad kan vi vänta oss framöver? Vi har pratat med vår Tableau-expert, Markus Rundal, som svarar på de vanligaste frågorna och förklarar...

    läs mer
    Microsofts partnerkväll – Cloud Computing Special

    Microsofts partnerkväll – Cloud Computing Special

    I veckan medverkade ett gäng från Releye på Microsofts partnerkväll. Varje år håller Microsoft ett antal träffar för oss partners. Där får vi ta del av nyheter, förändringar och annat smått och gott. Det har hänt mycket bland Microsofts svenska partners under 2019....

    läs mer
    Automatiseringsskolan del 1. Förutsättningar och möjligheter

    Automatiseringsskolan del 1. Förutsättningar och möjligheter

    Fyra av tio svenska bolag saknar idag en digital strategi. Genom att följa en tydlig utvärderingsprocess får du en bra bild av automatiseringens möjligheter i din verksamhet. Det gör att du i slutändan får lyckad automatisering. Därför har vi summerat våra...

    läs mer
    Share This