Höjdpunkter från Dynamics 365 Release Wave 1, 2020

11 feb, 2020

Två gånger om året släpper Microsoft uppgraderingar till Dynamics 365. Nu är den första releasen för 2020 i full gång och vi kan vänta oss en hel del nya och smarta funktioner. Releyes Dynamics 365 specialist, Henrik Lillhage, har spanat in de största och viktigaste nyheterna. Här är höjdpunkterna från Dynamics 365 Release Wave 1, 2020. 

Sälj – Dynamics 365 Forecasting  

  • I den nya releasen lanseras Dynamics 365 Forecasting. Redan nu kan du hitta mycket information om kunderna och deras möjligheter, men med Forecasting kommer säljare enklare kunna hantera pipelines och följa upp sina prognoser. Den enskilde säljaren kommer kunna identifiera vilka affärer som måste låsas för att säljaren ska nå sin kvot, medan säljchefen får ett verktyg som underlättar uppföljning och planering av  teamets aktiviteter. Med hjälp av denna funktion kan både säljare och säljchefer få bättre insikter i de affärsmöjligheter som verkligen påverkar affären. Liknande funktioner har funnits i många andra CRM-plattformar, men de har ibland upplevts som krångliga och administrativt tunga. Därför släpps nu Dynamics 365 Forecasting.

    Marknadsföring – Automation & förbättrad UI 

    • Med hjälp av automatiserad kommunikation kan du skapa personlig kommunikation till en stor gruppTagga upp kommunikationen baserat på vad kunden gör; så som köp, returer, betalningar med mera. Genom att skapa kundresor som anpassas utifrån kundens specifika beteende kan de bearbetas på ett mer effektivt och framgångsrikt sätt.

       

    • Skapa enkla E-formulär för uppföljning och insamling av feedback från kunder och lägg dem sedan i automatiserade processer. Systemet reagerar på vilka svar du får in och ni kan därefter hantera kunden utefter dess unika behov.

       

    • Förbättrad UI – Microsoft gör ett stort designinitiativ för D365 Marketing i april. Det innebär att de förbättrar e-mejl, editor, eventmodulen, segmenteringsmotorn samt automationsflöden för kundresor.

       

    Fältservice – Schemaläggning och resurshantering

    • Standardreglerna för hantering av arbetstider, ledigheter, frånvaroanmälningar och dess efterföljande justeringar kommer att förbättras. Det kommer att bidra till att arbetet blir utfört och hindra att uppgifter hamnar mellan stolarna.

       

    • Ibland är det nödvändigt att göra ett jobb i en specifik ordning. Till exempel behöver man bygga huset innan elen kan dras. Serviceorganisationen kan nu optimera arbetsflödet genom att kommunicera i vilken ordning saker och ting ska utföras. Dynamics 365 Field Service försäkrar er därför om att tekniker följer optimala arbetsflöden och erbjuder en effektiv installation.

       

      Säljinsikter – AI

    • Microsoft fortsätter utöka sitt erbjudande inom smarta tjänster som integreras i D365. Med nya Call Insights kan Dynamics spela in vad som sägs, spara in ett transkript och analysera tonen i samtalet. Utöver det lägger systemet automatiskt in vilka konkurrenter, varumärken och actions som nämns i samtalet.

       

    • Relationsassistenten ger dig möjlighet att lätt se vem av dina kollegor som kan introducera dig för kontaktpersoner. “Vem känner vem”-kartan kan se hur så här:

    Vill veta mer om den nya releasen från Microsoft Dynamics 365 och hur de kan passa in i era processer? Hör av dig till oss!

    Henrik Lillhage

    Dynamics 365 specialist och Affärskonsult

    +46 733 80 20 18
    henrik.lillhage@releye.se

    Pernilla Henkow

    Affärsområdesansvarig Microsoft

    +46 707 19 93 97
    pernilla.henkow@releye.se

    Inspireras och läs mer

    Hurra – Releye fyller 20 år!

    Hurra – Releye fyller 20 år!

    Hurra - Releye fyller 20 år! Det som började med tre vänner, en idé och en lägenhetstvåa på Drottninggatan är idag ett ledande konsultbolag inom kundstrategi och CRM-lösningar. Möt Bodil Ekström, en av grundarna bakom Releye. I vår intervju bjuder hon på...

    läs mer
    Common Data Service – det bästa som hänt sedan skivat bröd

    Common Data Service – det bästa som hänt sedan skivat bröd

    Kanske har du hört begreppet Common Data Service tidigare. Men vad betyder det egentligen? Och vad innebär det att lagra data i Common Data Service? Henrik Lillhage, affärskonsult och Dynamics-expert på Releye, benar ut begreppet och ger oss exempel på hur det skulle...

    läs mer
    Share This