Coala Life, våra digitala hjärt-hjältar – så stöttar vår kund sjukvården under COVID-19

9 apr, 2020

De gör hjärtutredningar på distans och har prisats för deras innovativa lösningar. Under krisen har de dessutom frigjort kapacitet för att stötta sjukvården i arbetet att upprätthålla normal vård. Denna månad väljer vi att lyfta en av våra egna kunder – Coala Life. Med hjälp av unik teknologi och digitala verktyg ser de till att patienter inom riskgruppen kan hålla koll på hjärtat utan fysiska läkarbesök. Möt Christian Pitulia som berättar om företaget, branschen och utmaningarna.

 Först och främst – vem är du? Och vad gör du på Coala Life? 

– Jag heter Christian Pitulia och är ansvarig för den globala marknadsföringen på Coala Life. Jag har även säljansvar i Europa och sitter med i ledningsgruppen. På Coala har jag varit i snart två år.  

– Tidigare har jag arbetat med medicinteknik på flera olika företag, med allt från utrustning inom förlossningsvården, till ögonlaser och engångsprodukter inom kirurgi. På sistone har jag arbetat mer med uppkopplade produkter, vilket känns väldigt spännande då det finns mycket man kan göra för vården med hjälp av olika digitala tekniker.  

 

Vad gör Coala Life? 

– Coala Life har utvecklat en portfölj av produkter och tjänster för digital distansövervakning, analys och screening av hjärtat. Det innebär att vi har produkter som möjliggör kliniskt noggranna utredningar helt utan behov av fysisk kontakt mellan vårdgivare och patient. Patienten mäter själv sitt bröst- och tum-EKG med hjälp av en monitor och sin smartphone. Mätningarna kan enkelt genomföras i vardagslivet och tar bara 60 sekunder. Analysresultaten presenteras sedan inom ett par sekunder för både patient och vårdgivare. Det unika med Coala är just bröstmätningen som gör att signalerna plockas upp nära hjärtat. Det gör att det kliniska utfallet blir mycket tillförlitligt. 

– Vid start såldes våra produkter enbart till konsumenter men vi breddade snabbt vår portfölj då vi även såg ett stort värde för dessa typer av lösningar inom vården. Idag är vi ett vårdföretag som även tillhandahåller våra produkter till privatpersoner.  

 

Hur började allt? 

– Forskningen bakom Coala Life inleddes redan 2004 av läkare och svenska entreprenörer  men bolaget grundades först 2015.  Nu har vi varit igång på marknaden sedan 2016 – 2017. Vi är relativt nya fortfarande, men det har varit viktigt att få den kliniska precisionen på plats och vårt fokus har alltid varit att produkten ska vara tillförlitlig. 

 

Hur stöttar ni samhället under COVID-19? 

– Det är en jätteintressant fråga som vi har lagt mycket arbete och fokus på de senaste veckorna. Just COVID-19-spridningen är extremt angelägen för vårdgivare och företag som jobbar med medicinskteknisk utrustning. Vi erbjuder digitala distansutredningar där de  fysiska läkarbesöken uteblir, något som är extra betydelsefullt i dessa tider. Med vår nylanserade tjänst Coala Connect ser vi till att hjärtpatienter får en monitor hemskickad till sig och hanterar hela logistikflödet på distans. För individer med hjärt-och kärlsjukdomar är situationen särskilt utmanande då de befinner sig bland de högsta riskgrupperna vid ett insjuknande i COVID-19. Det är därför viktigt att vi inte utsätter dessa för risk genom onödiga besök inom hälso-och sjukvården.

– Vi har även frigjort kapacitet för att stötta vården och står redo med upp till 50 000 hjärtutredningar på distans. Vi vill bidra till att upprätthålla normal vård och se till att vårdens hårt ansatta resurser fortsätter att användas i de högst prioriterade områdena. Under ett normalt år i Sverige gör man ungefär 100 000 hjärtutredningar.

 

 Vad har ni fått för respons av kunder/samhället?

– Vi har fått väldigt bra respons hittills, det är många av våra kunder som uttrycker ett intresse och ser det stora värdet i digitala hjälpmedel och distansövervakning. 

 

Hur har er bransch påverkats av COVID-19?   

– Den har påverkats jättemycket då våra kunder är hårt belastade just nu. Det är klart att det inte är rimligt i de här läget att bedriva försäljning som i normala fall. Det är istället många i branschen som hittar på smarta lösningar för att stötta vården lite extra i denna kristid och det är fint att se. Sedan ser vi såklart att digitala aktörer som nätläkare och nätapotek har en ökad efterfrågan på sina produkter och tjänster, samtidigt som traditionella vårdlösningar med mycket fysisk interaktion har det lite svårare.  

 

Har ni gjort några förändringar i era egna arbetsrutiner? 

– Vi har gjort stora förändringar. Alla som kan jobbar hemifrån sedan ett tidigt skede i denna pandemi och de delar av personalen som måste vara på plats roterar fysiskt. Det blir även mycket Microsoft Teams och andra typer av lösningar istället för att träffas.  

 

Kan ert nya CRM-system, Salesforce, stötta er något i ert pågående arbete?  

– Just nu när många jobbar hemifrån är det viktigare att någonsin att samarbetet kring kunder och att kommunikationen med varandra fungerar, till det använder vi Salesforce. Jag har erfarenhet av Salesforce sedan tidigare och vi är positiva till hela plattformen. Även om jag inte sitter med Salesforce på detaljnivå har jag det fulla säljansvaret och försöker se över hur vi kan använda Salesforce ännu bredare framöver.  

 

Och till sist, hur kommer din påsk att se ut i dessa corona-tider?  

–  Det blir fortsatt stort fokus på att få ut tjänster som kan stötta vården, det är väldigt viktigt att det kommer på plats. När det blir lite ledigt får man nog hålla sig i närheten. Så det blir inga dramatiska aktiviteter, en staycation förmodligen.  

Stort tack Christian för din tid. Vi önskar er varmt lycka till med ert fantastiska arbete.  

 

 

Christian Pitulia

Inspireras och läs mer

Nyheter från Microsoft Release Wave 2 2020

Nyheter från Microsoft Release Wave 2 2020

Två gånger om året släpper Microsoft uppgraderingar till Dynamics 365. Den 2 oktober påbörjas Microsoft Release Wave 2 2020 en automatisk uppgradering av alla lösningar på Dynamics 365-plattformen. Releye har givetvis koll på den nya releasen och ny funktionalitet som...

läs mer
Rejmes Bil påbörjar sin digitaliseringsresa

Rejmes Bil påbörjar sin digitaliseringsresa

Mitt i Corona-pandemins topp bestämde sig Rejmes Bil för att ta påbörja sin digitaliseringsresa. Valet av plattform föll på Salesforce Service Cloud och Marketing Cloud, med Releye som implementationspartner. Ett stort men nödvändigt beslut för att möta den efterfråga...

läs mer
Sofia Carling är tillbaka i gänget!

Sofia Carling är tillbaka i gänget!

Vi säger hej & välkommen tillbaka till Sofia Carling! Sofia gjorde sin praktik hos oss under våren och har nu blivit anställd som IT-projektledare i vårt Salesforce-team. I sin roll på Releye kommer hon att möta kunder, koordinera projekt och se till att arbetet...

läs mer
Share This