9 höjdpunkter från Salesforce release Spring ’21

15 feb, 2021

Årets första vårtecken är här! I helgen släppte nämligen Salesforce sin release Spring ’21 och vi har en hel del att se fram emot. Precis som tidigare har några av våra certifierade Salesforce-experter valt att plocka ut sina favoriter bland vårens nya funktioner. Här listar Álvaro Nieto, Salesforce-utvecklare, och Sofia Carling, Salesforce-affärskonsult, sin topp 9-lista.

1. Dela poster manuellt i Lightning Experience

Knappen Delning finns nu tillgänglig i Salesforce Lightning! Precis som i Classic kan du nu även i Lightning Experience dela och arbeta med poster tillsammans med andra användare. Manuella delningar av poster är tillgängligt för Konton, Säljprojekt, Kundcase, Kontakter, Leads och egna objekt.

 

2. Relatera dina kampanjer till företagskonton

Förbättra ditt arbete med Kampanjer genom att relatera dem till företagskonton. Tidigare kunde kampanjerna enbart kopplas till personer (kontakter och leads), men nu kan du fokusera på hela företag när du skapar inbjudningar eller läser av marknadsaktiviteter i rapporter eller relaterade listor. 

3. Bygg din egen Lightning Web Component
I Experience Cloud (tidigare Community Cloud) kan du nu bygga din egen Lightning Web Component (LWR) för att utveckla webbplatser och portaler. Använd programmeringsmodellen LWR för grym prestanda.


4. Förbättra leadkonverteringen
I Salesforce release Spring ’21 är det äntligen möjligt att koppla personkonto med ett företagskonto när ett lead ska konverteras. Det kan till exempel användas när ett finansbolag ska skapa upp personkonton till alla medlemmar i en familj och länka dessa till ett företagskonto.

 5. Identifiera vilka som är Kundportalsanvändare och Partneranvändare
För att inte missta partnerportalanvändare för interna användare kommer du nu kunna separera dessa på ett tydligare sätt. Tidigare letade du efter alla användare under samma kategori när du ändrar postägare. Detta är mycket enklare och tydligare.

6. Använd Lightning-epostmallar för Salesforce-automatiseringar
Istället för att behöva använda Classic-epostmallarna till automatiseringar kan du nu använda Lightning-mallar för att för att skapa automatiseringar, mejlvarningar, automatiska mejlsvar, godkännandeprocesser och mycket mer. Skönt att Salesforce allteftersom lämnar Classic, snart kan vi förhoppningsvis lägga det bakom oss. 

7. Ändringar i dupliceringsregler i dynamiska formulär

De sidor som är uppdaterade med dynamiska formulär varnar för dubbletter redan innan du sparar. Tidigare kontrollerade Salesforce för dubbletter först efter du sparat.

8. Uppdateringar av flöden
Vi kan även se en del nya uppdateringar av flöden: 

  • Lightning Flows har bytt namn till Salesforce Flows
  • Skärmelement stödjer nu flera kolumner
  • Få tillgång till tidigare värden i ett flöde, vilket gör att vi kan köra ett flöde när relevanta ändringar har gjorts i Salesforce, exempelvis på ett konto eller ett säljprojekt.
  • Precis som i Process Builders finns nu tidsbaserade flöden som gör det möjligt att schemalägga ett flöde som ska köras efter en viss tidsram.

9. Förenkla säljarbetet med Salesforce Meetings 
Salesforce Meetings lanserades redan i september och är Salesforce digitala mötesmodul. Genom mötesmodulen får säljarna tillgång till användbar data för att förbättra interaktionen med leads och kunder. Under vårens release har framförallt två huvudfunktioner lyfts fram, Meeting Digest och Meeting Studio. Meeting Digest ger dig en smart överblick av deltagare, aktiviteter och andra mötesinsikter. Meeting Studio är Salesforce webbkonferensprogram som är utformat för att hålla dina mötesdeltagare engagerade under mötet. Här delar du enkelt och smidigt ditt innehåll med mötesdeltagarna. 

Sofia Carling
Affärskonsult Salesforce

Álvaro Nieto
Arkitekt Salesforce

På vår partnersida kan du läsa mer om hur vi jobbar med Salesforce. 

Inspireras och läs mer

Salesforce Top Partner of the Year

Salesforce Top Partner of the Year

Igår fick Releye  utmärkelsen som en av Salesforce Top Partner of the Year!  För andra året i rad har Releye fått utmärkelsen Salesforce Top Partner of the Year!  När vi blev utnämnda till Top Partner förra året passerade vi en viktig målstolpe och vi är lika glada...

läs mer
Ny samarbetspartner för att fortsätta vara bäst i klassen

Ny samarbetspartner för att fortsätta vara bäst i klassen

Medarbetarna är bland det viktigaste vi har på Releye och på samma sätt som vi hela tiden testar nya metoder, modeller och tekniker, testar vi så klart också olika sätt att utveckla medarbetare och vårt ledarskap. Liksom våra kunder kommer till oss för...

läs mer
Rusta din säljorganisation för 2021

Rusta din säljorganisation för 2021

Missade du vårt webinar tillsammans med Microsoft? Nu kan du ta del av inspelningen!  Varmt välkommen till ett webinar där du både får ta del av digitala säljtrender för 2021 och hur du kan rusta din säljorganisation för att möta dem!Releye har i dagarna lanserat ett...

läs mer