5 framgångsfaktorer till systematiskt innovationsarbete

Företags och individers förmåga till innovation är just nu extra mycket under lupp. Allt fler företag avsätter tid och resurser till innovationsarbete i olika former men det saknas ofta en systematik och struktur för hur detta arbete ska gå till. På Releye är innovation är ett genomgående inslag i vårt arbete och vi delar här med oss av fem framgångsfaktorer till systematiskt innovationsarbete.

Innovationskraften är central på Releye för att vi ska fortsätta vara en framgångsrik rådgivare och partner till våra kunder och samtidigt en attraktiv arbetsgivare. Vi tar regelbundet del av forskning och andras erfarenheter i hur organisationer jobbar med innovation och har tillsammans med erfarenheter från vårt egna arbete med innovation identifierat följande fem framgångsfaktorer som skapar förutsättningar för systematiskt innovationsarbete:

  1. Ha en tillåtande företagskultur
  2. Skapa en struktur för innovationsarbete
  3. Ramverk och riktning från ledningsgruppen
  4. Utse en roll eller funktion som ansvarar för innovationsarbetet
  5. Involvera kunderna i innovationsarbetet

Fem framgångsfaktorer för innovationsarbete

1. Ha en tillåtande företagskultur

Det är bra för innovationskraften att det genereras många idéer, och det är bra att man vågar testa och realisera något som man inte är riktigt säker på. Detta förhållningssätt behöver genomsyra företagskulturen- det är okej att göra fel och det är okej att resultatet inte alltid är perfekt. Organisationer med högt i tak och en tillåtande kultur har i regel en avsevärt högre innovationskraft än organisationer med låg tolerans till avvikelser och felaktiga beslut. På Releye förespråkar vi innovation och uppmuntrar våra medarbetare till att våga testa sina idéer och det är genom dessa som vi utvecklas och växer.

 

2. Skapa en struktur för innovationsarbete

Allt fler företag avsätter tid och resurser till innovation, men man saknar strukturen för att se effekten av den avsatta tiden. På Releye styrs innovationsarbetet i en process som är tätt länkad till de månatliga innovationsdagarna då alla medarbetare samlas för att tillsammans tänka, testa och utveckla nya idéer och koncept. Processerna består av moment som rör hur medarbetare förbereder och planerar inför innovationsdagar, hur ledningsgruppen följer upp resultatet och kvalificerar idéer till vidareutveckling och hur separata initiativ för realisering prioriteras, leds och utvärderas. Processen och innovationsarbetet utvärderas utifrån nyckeltal som mäter på såväl operationell som strategisk nivå.

3. Ramverk och riktning från ledningsgruppen

På Releye inleds alla våra innovationsarbeten på ett övergripande plan med ledningsgruppens riktning och ramverk. Det finns två syften med att sätta en tydlig riktning för innovationsarbete:

  • Dels finns det individer som behöver gränser eller ramverk för att helt kunna nyttja sin kreativa förmåga, samtidigt som tryggheten i att det finns riktlinjer och ramverk att luta sig mot gör att individen kan bli friare i sina tankar och vågar chansa mer.
  • Ramverket handlar givetvis också om att säkerställa att värdefull tid och energi läggs på rätt saker, samtidigt som den hjälper ledningsgruppen att prioritera vilka idéer som ska realiseras och att tilldela resurser för vidareutveckling.

4. Utse en roll eller funktion som ansvarar för innovationsarbetet

Att utnämna en person som ansvarig för innovationsarbetet gör i sig ingen skillnad för en organisations innovationskraft. Att skapa en roll eller en funktion för innovationsarbetet skickar dock en tydlig signal till den egna verksamheten såväl till som till kunderna att vi tar innovationsarbetet på allvar. Rollen utvärderas efter de nyckeltal som är relaterade till hela innovationsprocessen, såsom antal genererade idéer, deltagande vid innovationsdagar eller motsvarande tillfällen och antal innovationer som kunder tar del av. Rollen ansvarar också för den systematik som behövs för att säkerställa det strukturerade innovationsarbetet. Framgång sker inte av sig självt – framgång skapas.

5. Involvera kunderna i innovationsarbetet

Sist men absolut inte minst är det av största betydelse att involvera kunderna i innovationsarbetet. Ett framgångsrikt innovationsarbete tar avstamp i kundernas framtida behov och utmaningar och genom att inkludera kunder i hela innovationsprocessen kan vi säkerställa att samtliga steg i processen är i synk med våra kunders riktning. Många av våra kunder tillför idéer till innovationsarbetet – allt ifrån konkreta önskemål på förbättringar till mer lösa frågeställningar som börjar med ”tänk om…”.

På Releye får vi ofta tillgång till kunders data och kompetens för att hela tiden validera att vi tänker rätt i analyser och slutsatser. När vi sedan presenterar resultat genererar ofta mötet nya idéer och frågeställningar, som adresseras såväl av våra kunder som av oss själva.

Resultatet: fler idéer, snabbare realisering och utvärderingar

Flera av våra kunder har under de senaste åren själva infört en tydligare innovationsprocess och egna innovationsdagar och på samma sätt som våra kunder deltar vi vårt arbete är vi delaktiga i deras innovationsarbete. Ett nära samarbete i affärsutvecklingen möjliggör inte bara för fler idéer, utan även en snabbare realisering och utvärderingar- och så blir det så mycket roligare!

Vill du veta mer om hur vi arbetar med innovation på Releye?

Hör av dig till oss!